سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عباسعلی قریب بلوک بچه «دیباج» بود. ما به او می گفتیم عباسقلی. قد کوتاهی داشت اما خیلی چست و چالاک بود. در ذوب آهن کار می کرد. نهُ تا بچه داشت ؛ پنج پسر و چهار دختر . همه ی این ها را رها کرده و به عشق امام مدت زیادی در چبهه بود.

با تعدای از رزمنده ها داخل چادر دور چراغ والر نشسته وگپ می زدیم. با شنیدن سلام سرها به طرف درب چادر چرخید.

 کمی که راه رفتیم دیدم چیزی نگفت. سر صحبت را باز کردم و گفتم:« چی شده که هوس گپ زدن با منو کردی ؟»

گفتم:« کی،تو؟ اگه همه شهید بشن تو شهید نمی شی،اخه این قدر فرز و چالاکی که گلوله به گردت نمی رسه.»

توی چهره اش نگاه کردم قیافه اش خیلی جدی بود.

بعد از اتمام عملیات یکی از برادرهای تعاون رادیدم خبر مجروحین وشهداء را گرفتم اولین شهیدی  که نام بردید عباسقلی قریب بلوک بود!

منبع :سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع





      

به نام خدا

دم به دم بر همه دم بر گل رخسار محمد بر علی شیر خدا ساقی کوثر صلوات

شیعیان:

 باید به خود افتخارکنیم یا افسوس بخوریم؟؟!!

دانشگاه انتظار بعد از1173سال(مدت غیبت امام عصر "عج") همچنان دانشجو می پذیرد،متاسفانه این دانشگاه هنوز313 فارغ التحصیل ِمعدل بالا جهت استخدام در زمره ی یاران ویژه هم نداشته است.(تعداد یاران امام عصر"عج"). قابل توجه عزیزانی که میخواهند مجاز شوند : این دانشگاه درتمام شبانه روزازشما آزمون به عمل می آورد.مدارک لازم برای ثبت نام: 1. نماز اول وقت 2. ولایت مداری 3. پرهیز از گناه  4. اخلاق پسندیده (خلق خوش محمدی) 5:قلبی آکنده ازیادخدا.6:منتظر واقعی بودن ودعای فرج (بخوان دعای فرج؛دعا اثر دارد.لازم به ذکر است دعای فرج با اخلاص..با اخلاص  تاثیر مثبتی در معدل کل داشته )و....

به امید عدم مشروطی و کسب معدل بالا دراین دانشگاه.

 **فرج وسلامتی امام زمانمان(ارواحنا فداه)صلوات**

منبع:  ماءالمعین

با اندکی ویرایش

 

 





      

نظرات مراجع عظام تقلید،علما،عرفای واصل،فضلا و بزرگان درباره ی حضرت ایت الله خامنه ای

به نام خدا

دم به دم بر همه دم بر گل رخسار محمد برعلی شیر خدا ساقی کوثر صلوات

برای سلامتی تعجیل در فرج حضرت بقیة الله صلوات

 

مراجع عظام تقلید و عارفان روشن ضمیر، همواره در خط مقدم دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه زمان حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای که نائب حضرت ولی‌عصر(عج) می‌باشد قرار دارند. اینان در موقعیت‌های گوناگون بارها در وصف ولایت فقیه و مصداق آن سخنانی راهگشا بیان کرده اند. گزیده‌ای از این بیانات‌‌، هدیه‌ای است تقدیم به همه کسانی که قلبشان به عشق قائم آل محمد(عج) و در پرتو ایشان، به عشق رهبر محبوبمان می‌تپد.

 

آیت ا... العظمی اراکی(ره)

اعلام می‌دارد انتخاب شایسته جناب عالی به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران مایه دلگرمی و امیدواری ملت قهرمان ایران است.

شهید آیت ا... دکتر بهشتی

-بنا بر اسناد ساواک، شهید مظلوم بهشتی در سال‌های پیش از انقلاب ضمن تمجید از شخصیت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای پیش بینی کرده بود که در آینده ایشان یکی از علمای موجه ملی و با نفوذ کشور خواهند شد.

همچنین در این اسناد آمده است که آیت ا... سید محمد بهشتی در مشهد با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رابطه بسیار نزدیک داشت و از افکار او بسیار تمجید و تحسین می‌کرد.

-آیت‌ا... دکتر شهید بهشتی، چند ساعت قبل از شهادت‌شان با اشاره به پیامی که حضرت امام به آیت‌ا... ‌خامنه‌ای فرستاده بودند، فرمودند: خوشا به حال آقای خامنه‌ای که ولی امر مسلمین چنین پیامی را برای ایشان فرستاده است و این پیام نه برای دنیای ایشان، بلکه برای آخرت او هم بسیار ارزشمند است و من آرزو دارم با چنین پیامی از ولی امر مسلمین از دنیا بروم.

 

شهید آیت ا... مطهری(ره)

-گزارش ساواک: مرتضی مطهری ضمن اظهار تأسف از بازداشت[آیت ا...] سیدعلی خامنه‌ای اظهار داشته ما کم تر نمونه ارزنده چون [آیت ا...]خامنه‌ای داریم‌.

-من از اخلاص آقای خامنه‌ای تعجب می‌کنم، ایشان هیچ به دنبال خودنمایی نیست که بخواهد خودش را مطرح کند و خودش را نشان بدهد، (به نقل از همسر شهید مطهری)

حضرت آیت‌ا... سیدکاظم‌حائری

حضرت آیت‌ا... «سیدکاظم حائری»، از مراجع قم، که مقلدان زیادی در عراق دارد، وقتی به دیدار رهبری رفتند، اصرار داشتند دست رهبری را ببوسند اما آقا اجازه ندادند. بعد از آن، آقا به دیدار ایشان رفتند و به گفته حجت‌الاسلام «مروی»، حضرت آیت‌ا... حائری، در تماسی اعلام شرط کردند که اگر ملتزم به این شرط می‌شوید، بازدید آقا را قبول می‌کنم و آن شرط این بود که دست آقا را ببوسد و بالاخره به زور دست آقا را بوسید.

این‌ها، برای کسی که امروز در عراق بعد از آیت‌ا... «سیستانی»، مقلدانش از همه بیش تر است و همه معتقدند آیت‌ا... حائری عصاره فقه و اصول شهید «صدر» هستند، مسایلی ساده و احساسات و هیجان نیست، هر چند خوشبختانه این موقعیت بین همه مراجع به وجود آمده بود.

آیت ا... ملکوتی:

- من از زمانی که حضرت آیت ا... خامنه‌ای رییس جمهور بودند ایشان را درک کردم و متوجه شدم که به تمام معنا لیاقت کامل را برای اداره و مدیریت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران داشتند.

-بعد از ارتحال امام راحل، حضرت آیت ا... خامنه‌ای به بهترین شکل ممکن انقلاب اسلامی را اداره کرده اند و این نعمت بسیار بزرگی است که همه باید قدردان آن باشیم.

-علمای قم، مراجع تقلید و آقایان و فضلا بهتر از دیگران به لیاقت و شایستگی و اهلیت مقام معظم رهبری آگاه هستند و ایشان به نحو احسن این نظام را حفظ کرده اند.

همان گونه که حضرت آیت ا... خامنه‌ای در اجتماع مردم قم فرمودند اهل قم اهل فهم و علم هستند و برای حفظ نظام اسلامی باید از رهبر معظم انقلاب اسلامی مراقبت و مواظبت کنند.

-امیدوارم در سایه حمایت و عنایت خداوند تبارک و تعالی و وجود مقام معظم رهبری، این انقلاب اسلامی به ظهور حضرت ولی عصر(عج) متصل شود و خداوند حضرت آیت ا... خامنه‌ای را برای اسلام و انقلاب اسلامی حفظ بفرماید و سایه ایشان را بر سر ما مستدام بدارد.

(((((((- بر همه اعم از مراجع و غیر مراجع واجب است که اسلام را حفظ کنند و در حال حاضر حفظ دین اسلام با حفظ کردن حضرت آیت ا... خامنه‌ای میسر است.)))))))))





      

سمینار بین المللی زن در جهان اسلام، یک صد سال اخیر


27 تا 28 آذر ماه 1392

برگزارکننده : انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، دانشگاه مفید، پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، مؤسسه امام موسی صدر، نشر تاریخ ایران
مسئول : دبیر علمی: دکتر منصوره اتحادیه
تلفن : 66917569-66917570

مشاهده وب سایت
سمینار بین المللی زن در جهان اسلام، یک صد سال اخیر

اهداف:
1- آشنایی با مطالعات زنان در کشور های اسلامی
2- آشنایی با رویکرد های نوین در حوزه اسلام و مسئله زنان
3- شناخت و تبیین موقعیت زن در تاریخ و جوامع اسلامی در دوران جدید و معاصر
4- فراهم آوردن عرصه ای برای هم اندیشی پژوهشگران در حوزه مسائل زنان و اسلام
5- ارائه دستاورد های نوین پژوهشی در موضوع مورد بحث
6- شناسایی اولویت های پژوهشی در موضوع مورد نظر

محورهای علمی سمینار:
الف- مطالعات زنان (تاملات نظری و روش شناسانه) - تبار شناسی مسائل زنان در جهان اسلام -
تاریخ نگاری زنان در جهان اسلام -
مسئله زن دراندیشه اسلام معاصر- اسلام و مسئله جنسیت - زنان و تفکر ناسیونالیسم در جهان اسلام - زن در جهان اسلام از نگاه غرب - درباره مفهوم
فمینیسم اسلامی
ب- نقش و عملکرد زنان در جوامع اسلامی - زن و اجتماع - زن و سیاست - زن و فرهنگ - زن و اقتصاد - زن و هنر - زن و ادبیات - زن و
ارتباطات - زنان اقلیت های مذهبی در جوامع اسلامی - جنبش های زنان - اسناد و منابع مطالعات زنان
ج- مطالعات تطبیقی مسائل زنان در جهان اسلام
د- زنان جهان اسلام بین گذشته و آینده
بازگشت





      

استعفای پاپ بندیکت یکی از اتفاقات عجیب در واتیکان بود اما ...

همشهری جوان نوشت: استعفای پاپ بندیکت یکی از اتفاقات عجیب در واتیکان بود اما پاپ های عجیب تنها به بندیکت محدود نمی شوند

پاپ بابای کلیسا:

پطرش یا سنت ‌پیتر ماهیگیری اهل جلیل بود که ظاهرا مسیح (ع) کار کلیسا را به او واگذار کرد (البته برخی روایت‌های مسیحی مثل روایت «راز داوینچی» معتقدند که مسیح (ع) همسرش را جانشین خود و صاحب کلیسا معرفی کرده بود، نه پطرس را) پطرس پس از دستگیری مسیح سه بار او را انکار کرد، ولی باز هم شایسته‌ترین حواریون محسوب می‌شد. او را اولین پاپ (از سال 30) می‌دانند ولی در سال 42 بود که طی سفری به رم کلیسایش را ساخت و 25 سال آنجا ماند تا به دستور نرون سروته مصلوب شد و روی تپه واتیکانوس دفن گردید.

پاپ معدنچی:

در زمان پاپ پونتین (235 - 230) یک مدعی سمج دیگر هم برای پاپی پیدا شد (اولین ضد‌پاپ) رومی‌ها که تحمل همان یک پاپ را هم نداشتند، هر دو را به کار اجباری در معادن جزیره ساردنی فرستادند. تا مدتی مومنین که بی‌پاپ مانده بودند، از هم می‌پرسیدند:‌دیشب صدای تیشه از ساردنی نیامد؟!

پاپ مستعجل:

پاپ استفان یک‌ونیم (!) یا به اصطلاح رسمی «استفان دوم اول(!)» فقط دو روز و خرده‌ای پاپ بود. البته 9 پاپ دیگر هم داریم که زیر یک ماه پاپ بوده‌اند ولی این یکی چون فرصت نکرده پاپی را تحویل بگیرد، گاهی پاپ احساس نمی‌شود. البته نظر کلیسا تا به حال چند بار عوض شده و در نتیجه شماره هشت استفان بعدی چند نوبت تغییر کرده است. اگر در واتیکان بگویید «پاپ استفان هفتم»، می‌پرسند: «هفت جدید یا قدیم؟»

پاپ حامله:

پاپ جوان انگلیسی تنها پاپ زن تاریخ است (858 - 855)؛ هرچند واتیکان آن را تکذیب می‌کند. جوان خودش را مرد جا می‌زند و همراه نامزدش به صومعه آتن می‌رود. او در کلیسا تا پاپی پیش می‌رود و قضیه وقتی لو می‌رود که پاپ وسط خیابان‌های رم دردش می‌گیرد و وضع حمل می‌کند. طبعاً مردم چون شیر دمنده می‌جهند و در جا سنگسارش می‌کنند و واتیکان هم این قسمت تاریخ را درز می‌گیرد. مشهور است که بعد این واقعه پاپ را قبل انتخاب، با آیین‌های ویژه‌ای معاینه می‌کردند تا مرد باشد.

خانم پاپ‌تر از پاپ:

سال‌های 964 - 905 دوره‌ای است که پاپ‌ها تحت تاثیر کامل زن‌هایی بودند که بعضاً خیلی هم شهرت خوبی نداشتند. مثلا در این 59 سال خانمی به نام ماروتسیا با پنج پاپ مرتبط بوده: همسر غیر قانونی سرجیوس سوم و مادر جان یازدهم بوده، جان دهم را کشته تا محبوبش با نام لئوی ششم پاپ شود و جان دوازدهم هم نوه‌اش بوده از یک پسر دیگرش از یک پدر دیگر که البته ظاهراً با این نوه هم رابطه داشته.

پاپ تکراری:

بندیکت نهم سه بار پاپ شد (1044 - 1033، 1046 - 1045 و 1048 - 1047): دفعه اول دید بهشت فروشی کفاف نمی‌دهد، مقام پاپی را فروخت (به خاطر پول استعفا داد)،‌ دفعه دوم عزل شد، دفعه سوم هم عزل و هم تکفیر. او جوان‌ترین پاپ محسوب می‌شود چون در تین ایجری (سنی بین 11 تا 19 سالگی) به پاپی رسید.

پاپ صلیبی:

او ربان دوم (1099 - 1088) نخستین جنگ صلیبی را شروع کرد و گرگوری هشتم (1187) که کمتر از دو ماه پاپ بود، سومین جنگ صلیبی را. اوربان هدفش را از این تفکر بکر آن دانست که اروپایی‌ها اینقدر با هم نجنگند و خشونتشان را سر بقیه خالی کنند. او در سخنرانی معروفش گفت: «جمعیت فرانسه خیلی زیاد شده و آذوقه کم آمد، در حالی که سرزمین مقدس کنعان لبریز از شیر و عسل است.»

پاپ انگلیسی: مهم‌ترین کار آدریان چهارم (1159 - 1154) به عنوان تنها پاپ انگلیسی تاریخ، بخشیدن ایرلند به انگلستان بود. باز خدا پدر کار دینال‌ها را بیامرزد که پاپ انگلیسی دیگری انتخاب نکرده‌اند.

پاپ خونخوار:

اینوسنت هشتم به خاطر کم‌خوبی مدتی خون بچه‌ها را می‌خورد ولی خونخواری اصلی‌اش در انتصاب تور کمادای مخوف به سرپرستی انکیزیسیون در اسپانیا بود که حداقل 200 نفر را سوزاند و 000/160 یهودی را اخراج کرد (آمار آزار مسلمین طبق معمول موجود نیست). انکیزیسیون اختراع اینوسنت سوم در عصر جنگ‌های صلیبی (1184) است. جالب این‌که اینوسنت یعنی بی‌گناه!

پاپ خندان:

ژان پل اول (1978) به پاپ خندان یا «لبخند خداوند» مشهور بود ولی این لبخند فقط 33 روز دوام داشت. بعضی از از جمله فیلم «پدر‌خوانده 3» معتقدند که او به قتل رسیده. ژاپن پل اول نخستین پاپی بود که تاج پاپی را بر سر نگذاشت و اولین پاپی بود که گفت لیاقت این مقام را نداشته است.

پاپ ژپتو:

ژان پل دوم ، پاپ جوان، پاپ کوهنورد یا پدر ژپتو (مخفف ژان‌پل 2) معروف است. هم در روز تولد و هم در تشیع جنازه او خورشید گرفت.





      

دارالافتای شرعی مصر استفاده از قرآن و اذان به عنوان زنگ تلفن همراه را حرام اعلام کرد.

به گزارش رسا، دار الافتای شرعی مصر در فتوایی استفاده از قرآن کریم یا اذان به عنوان آهنگ تلفن همراه را حرام اعلام کرد.
 
در این فتوا آمده است: قرآن کریم، کلام خداوند متعال است که باید مورد احترام و تجلیل قرار گیرد، همانگونه که قرار دادن سایر کتابها بر روی قرآن جایز نیست.
 
دارالافتای مصر تأکید کرد: کلام خداوند بر همه کلامها برتری دارد و استفاده از این کلام به عنوان آهنگ تلفن همراه زیبنده نیست و به دور از ادب به شمار می آید.
 
این فتوا می افزاید: قرآن کریم برای عبادت و تلاوت نازل شده است، نه اینکه برای اموری مورد استفاده قرار گیرد که در شأن آن نیست.

دارالافتای مصر با اشاره به اینکه در هنگام پاسخ دادن به تلفن همراه به آیات قرآنی توجه نمی شود از این امر به عنوان عاملی برای کم ارزش شمردن قرآن یاد کرد.
 
در ادامه این فتوا آمده است که حکم اذان نیز همانند قرآن به شمار می آید، زیرا اذان به معنای اعلام وقت نماز است در حالی که تلاوت اذان در هنگام تماس با تلفن همراه در وقتی به جز وقت نماز استفاده می شوددارالافتای شرعی مصر استفاده از قرآن و اذان به عنوان زنگ تلفن همراه را حرام اعلام کرد.
به گزارش مشرق به نقل از رسا، دار الافتای شرعی مصر در فتوایی استفاده از قرآن کریم یا اذان به عنوان آهنگ تلفن همراه را حرام اعلام کرد.
 
در این فتوا آمده است: قرآن کریم، کلام خداوند متعال است که باید مورد احترام و تجلیل قرار گیرد، همانگونه که قرار دادن سایر کتابها بر روی قرآن جایز نیست.
 
دارالافتای مصر تأکید کرد: کلام خداوند بر همه کلامها برتری دارد و استفاده از این کلام به عنوان آهنگ تلفن همراه زیبنده نیست و به دور از ادب به شمار می آید.
 
این فتوا می افزاید: قرآن کریم برای عبادت و تلاوت نازل شده است، نه اینکه برای اموری مورد استفاده قرار گیرد که در شأن آن نیست.
 
دارالافتای مصر با اشاره به اینکه در هنگام پاسخ دادن به تلفن همراه به آیات قرآنی توجه نمی شود از این امر به عنوان عاملی برای کم ارزش شمردن قرآن یاد کرد.
 
در ادامه این فتوا آمده است که حکم اذان نیز همانند قرآن به شمار می آید، زیرا اذان به معنای اعلام وقت نماز است در حالی که تلاوت اذان در هنگام تماس با تلفن همراه در وقتی به جز وقت نماز استفاده می شود.





      

در میان همه آموزه‌هایی که به راهبان بودایی یاد داده می‌شود، تعهد پرهیز از قتل اولین آنهاست و می‌توان گفت که جایگاه اصل عدم توسل به خشونت در آیین بودایی از هر آیین دیگری بالاتر است. پس چرا راهبان بودایی علیه مسلمانان نفرت‌پراکنی می‌کنند و در اقداماتی شرکت کرده‌اند که در نتیجه آنها ده‌ها نفر کشته شده‌اند؟»   به گزارش ایسنا "آلن استراترن" از دانشگاه آکسفورد در تحلیلی با عنوان "چرا راهبان بودایی به مسلمانان حمله می‌کنند؟" به توضیح رفتار خشونت‌آمیز بودایی‌ها علیه مسلمانان پرداخته که شبکه خبری بی.بی.سی آن را منتشر کرده است.   در این دیدگاه آمده است: « این اتفاق در دو کشوری در حال افتادن است که بیش از 1500 کیلومتر با هم فاصله دارند؛ برمه (میانمار) و سریلانکا. نکته تعجب‌آور این است که هیچ یک از این دو کشور در معرض تهدید اسلامگرایان افراطی قرار ندارند. مسلمانان در هر دوی این کشورها عموما صلح‌جو هستند و اقلیت کوچکی را تشکیل می‌دهند. در سریلانکا مسأله ذبح اسلامی نقطه آغاز ماجرا بوده است. اعضای سازمان "بودو بالا سنا" (یک سازمان سینهالی- بودایی در سریلانکا) دست به راهپیمایی می‌زنند، خواهان برخورد با این کار هستند، گفته‌اند مغازه‌ها و شرکت‌های متعلق به مسلمانان را تحریم می‌کنند، و به پرجمعیت بودن خانواده‌های مسلمان ایراد می‌گیرند.   در سریلانکا هیچ مسلمانی کشته نشده است، اما وضعیت در برمه به‌مراتب وخیم‌تر است. در این کشور، طلایه‌دار دشمنی‌ها "گروه 969" است که رهبری آن را راهبی بنام آشین ویراتو برعهده دارد. او در سال 2003 به‌خاطر ترویج خصومت و نفرت مذهبی به زندان افتاد. بعد از آزادی در سال 2012، او در کمال تعجب خود را "بن‌لادن برمه‌ای" خواند!   آیین بودایی و اصل عدم خشونت   آموزه‌های بودایی تا چند قرن پس از مرگ بودا تنها سینه به سینه منتقل می‌شد و نوشته‌ در آن نقشی نداشت. همانطور که در کتاب داماپادا آمده، اصل عدم توسل به خشونت از تعالیم و آیین بودایی جدا ناشدنی است. داماپادا مجموعه سخنان و پندهای بودا است.   در اولین بند این کتاب آمده که انسان از مجموعه افکارش ساخته شده است: "اگر رفتار کسی بر مبنای گفتار یا رفتار پلید باشد، درد و رنج به سراغ او خواهد آمد، همانطور که چرخ به‌دنبال پاهای گاوی که گاری را می‌کشد، می‌رود."   بنیادی‌ترین اصول اخلاقی آیین بودا در پنج آموزه خلاصه می‌شوند. راهبان موظفند از این آموزه‌ها پیروی گفتند، و پیروی از آنها به افراد عادی هم توصیه می‌شود. اولین آنها پرهیز از کشتن موجودات زنده است. یکی از اهداف مراقبه مذهبی بودایی ایجاد حالتی از "عشق و محبت" در میان همه موجودات است.   در بند پنجم داماپادا آمده: "نفرت هیچگاه نفرت را علاج نمی‌کند: نفرت تنها با عشق از بین می‌رود. این یک قاعده ابدی است."   در ماه مارس خشونت‌های گروهی علیه مسلمانان در شهر کوچک میکتیلا در مرکز برمه اوج گرفت و در این خشونت‌ها دست‌کم 40 نفر کشته شدند. همه چیز از یک مغازه طلا فروشی شروع شد که به‌خودی خود مسأله جالب توجهی است. این جنبش‌ها در هر دو کشور برمه و سریلانکا بر سوء استفاده از نارضایتی‌های اقتصادی مبتنی است و در هر دو مورد، از یک اقلیت مذهبی به‌عنوان سپر بلای آرزوهای ناکام اکثریت استفاده می‌شود.   چند روز پیش، پس از اینکه در شهر اواکان در شمال رانگون یک دختر مسلمان دوچرخه‌سوار با یک راهب پیاده برخورد کرد، گروهی از بودایی‌ها به مساجد حمله کردند و دست‌کم 70 خانه را سوزاندند. در جریان این حملات یک نفر کشته شد و 9 نفر هم مجروح شدند. اما آیا راهبان بودایی قرار نیست آدم‌های نیکوکار مذهبی باشند؟   افکار پرخاش‌گرانه مخالف همه تعالیم بودایی است. این آیین برای حذف چنین رفتارهایی حتی راه حل عملی هم دارد. مراقبه مذهبی باید تمایز احساسات فرد و دیگران را از بین ببرد و احساس همدردی و شفقت او را نسبت به دیگران بیشتر کند. البته در آیین مسیحیت هم رگه‌های پررنگی از صلح‌طلبی وجود دارد.   عیسح مسیح در موعظه معروفش در بالای کوه می‌گوید: "دشمنانتان را دوست بدارید و برای کسانی که شما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، دعا کنید." اما صرفنظر از اینکه تعالیم اولیه ادیان چه می‌گویند، همه آنها دیر یا زود با قدرت حکومت کنار می‌آیند و با آن وارد معامله‌ای "فاوستی" می‌شوند. راهبان بودایی همیشه برای حمایت، بخشندگی و برقراری نظم به پادشاهان، یعنی اربابان خشونت‌ورزی در حد اعلای آن، چشم داشته‌اند. در عوض پادشاهان هم از راهبان می‌خواستند که برای آنها مشروعیت مردمی بیاورند. در واقع هیچ چیز بجز چنین دیدگاه اخلاقی والایی توان مشروعیت‌بخشی به شاهان را نداشت.   نتیجه این معامله می‌تواند طعنه‌آمیز باشد. اگر کسی قویا معتقد باشد که نگاهش به دنیا برتری اخلاقی ویژه‌ای نسبت به دیگران دارد، از نظر چنین فردی ضرورت حفاظت و ترویج دیدگاهش مهم‌ترین وظیفه خواهد بود. صلیبیون مسیحی، پیکارجویان دینی، یا رهبران "ملت‌های عاشق آزادی" همگی به نام مصالح مهم‌تر، آنچه را که از نظرشان "خشونت ضروری" است، توجیه می‌کنند. راهبان و حاکمان بودایی هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.   در نتیجه، از منظر تاریخی مسیحیت کمتر از آیین بودایی بر صلح تأکید نداشته است. یکی از نامدارترین پادشاهان تاریخ سریلانکا "دوتوگامونو" نام دارد. او در قرن دوم پیش از میلاد کل جزیره سیلان را تحت یک حکومت واحد جمع کرد و داستان این اتحاد در وقایع‌نامه مهمی به نام "ماهاوامسا" آمده است. بنا بر این روایت، دوتوگامونو یک یادگار بودایی به نیزه‌اش وصل کرد و همراه 500 راهب بودایی به جنگ پادشاه غیربودایی بخش دیگر جزیره رفت. او همه رقبایش را از میان برد. بعد از جنگ و خونریزی، برخی افراد روشن‌بین به او دلداری دادند و گفتند: "کشته شده‌ها مثل حیوان بودند؛ تو باعث درخشش آیین بودا خواهی شد." حاکمان برمه با لقب "پادشاهان درستکاری" شناخته می‌شدند و جنگ‌هایشان را به اسم آموزه‌های بودا توجیه می‌کردند.   در ژاپن بسیاری از سامورایی‌ها از پیروان سرسخت آیین ذن (شاخه‌ای از آیین بودایی) بودند و برای توجیه خشونت‌ورزی خود استدلال‌های مختلفی می‌آوردند؛ مثلا اینکه کشتن کسی که در آستانه ارتکاب جنایتی بزرگ است، در واقع اقدامی از سر دلسوزی است.   زمانی که ژاپن برای شرکت در جنگ جهانی دوم آماده می‌شد، دوباره استدلال‌های مشابهی مطرح شد. زمانی که برمه و سریلانکا برای رهایی از یوغ امپراتوری بریتانیا تلاش می‌کردند، آیین بودایی در جنبش ملی‌گرایانه‌ این دو کشور نقش بسیار مهمی بازی کرد. این نقش در بعضی موارد رنگ خشونت هم به‌خود گرفت. در دهه 1930 در شهر رانگون راهبان بودایی چهار اروپایی را با چاقو زدند. مهم‌تر از آن اینکه برای بسیاری از برمه‌ای‌ها بودایی بودن به بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت ملی‌شان تبدیل شد. به‌همین دلیل هم در کشور جدیدالاستقلال برمه، اقلیت‌ها در وضعیت راحتی قرار نداشتند. در سال 1983، تنش‌های قومی در سریلانکا باعث وقوع جنگ داخلی شد. بعد از آزار و کشتار اقلیت تامیل، گروه‌های جدایی‌طلب تامیل در شمال و شرق این جزیره سعی کردند از حکومت اکثریت سینهالی مستقل شوند.   در دوران جنگ داخلی، مسلمانان سریلانکا بیشترین خشونت‌ها را از جانب شورشیان تامیل متحمل شدند. اما از موقعی که این جنگ خونین در سال 2009 با شکست شورشیان به پایان رسیده، به نظر می‌رسد اقلیت مسلمان به هدف جدید اکثریت سینهالی تبدیل شده است. در برمه راهبان بودایی با استفاده از پشتوانه اخلاقی خود، هیأت حاکمه نظامی را به چالش کشیدند، و در انقلاب زعفرانی سال 2007 از دموکراسی‌خواهان حمایت کردند. در این دوره اعتراضات مسالمت‌آمیز سلاح اصلی راهبان بود، و آنها هزینه شرکت در این اعتراضات را با جانشان پرداختند. اما حالا راهبان سرمایه اخلاقی‌شان را برای هدفی کاملا متفاوت به کار می‌گیرند. آنها ممکن است از نظر تعداد در اقلیت باشند. اما در میان جمعیت 500 هزار نفری آنها، خیلی‌هایشان از دوران طفولیت برای فرار از فقر یا یتیمی به معابد سپرده شده‌اند و قطعا در میانشان مردان جوان خشمگین زیادی پیدا می‌شوند.   ماهیت دقیق رابطه میان افراطیون بودایی و احزاب حاکم در برمه و سریلانکا روشن نیست. گوتابایا راجاپاکسا، وزیر دفاع مقتدر سریلانکا، مهمان افتخاری مراسم افتتاح آموزشگاه سازمان بودو بالا سنا بود. او در این مراسم راهبان بودایی را کسانی خواند که "از کشور، دین و نژاد محافظت می‌کنند."   اما به نظر می‌رسد که گفتمان ضد مسلمانان به گوش بخش‌هایی از مردم نشسته است. بودایی‌ها در برمه و سریلانکا اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما بسیاری از آنها بر این باورند که ملتشان باید یکپارچه شود و دینشان در خطر است. فضای جهانی هم در این میان تأثیری حیاتی دارد. مردم معتقدند که در سراسر جهان، اسلام افراطی در کانون بسیاری از درگیری‌های خشونت‌بار قرار دارد. آنها همچنین احساس می‌کنند که آیین‌های توحیدی تبشیری به‌دنبال گسترش خود در سرزمین‌های دیگر هستند و فکر می‌کنند که اگر ادیان دیگر شیوه برخورد سرسختانه‌تری در پیش گرفته‌اند، آنها هم باید همین کار را بکنند.»





      
   1   2      >