سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

رمزی برای استجابت دعا

 

,راز استجابت دعا,برای استجابت دعا,راههای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است

 

بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی منفور ترین افراد نزد خدا کسانی هستند که از طلب دعا و در خواست از او تکبر می ورزند.

دعا کلید فیض و رحمت الهی، مایه تقرب و نزدیکی به معبود و عاملی مهم در دستیابی به خواسته های مادی و معنوی و نجات از گرفتاری ها و سختی هاست.


با توجه به آثار و برکات ارزشمندی که دعا و ارتباط با معبود برای انسان به دنبال دارد، آموزه های اسلامی همواره افراد را به سوی این عمل عبادی تشویق نموده و از هرگونه سستی و تنبلی در انجام آن پرهیز داده است. «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ؛[سوره غافر؛ آیه 60] پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت من تکبّر مى ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى شوند!».


جایگاه و اهمیت دعا و مناجات شعبانیه
با اندک تأمل و دقتی در مضامین عالی و ارزشمند دعاهای وارد شده از حضرات معصومین (علیهم السلام)، به این مطلب می توان اذعان داشت که، این دعاها با زبانی خاص منظومه ای از معارف دینی و الهی را به افراد تعلیم می دهند، بسیاری از این دعاها با معارف توحیدی عجین شده اند و شیوه صحیح سخن گفتن و مناجات کردن با معبود را به انسان آموزش می دهند.


یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است، که عارفان و اساتید عرفان و اخلاق تأکید و عنایت خاص بر خواندن وتأمل در آن داشته اند.


در اهمیت و ارزش این مناجات عظیم، عارف واصل آیة الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند المراقبات این چنین بیان می دارد: این مناجات از اعمال مهم این ماه است، و نه تنها در این ماه بلکه سزاوار است در طول ماه های سال سالک با این دعا مأنوس باشد، این مناجات، مناجات معروفی است که شامل مطالب اساسی در مورد چگونگی معامله بندگان با خدای بزرگ بوده و آداب خواستن دعا، طلب کردن آنگونه که شایسته است، آموزش داده می شود.[1]


اهل بیت (علیهم اسلام) دروازه ارتباط با خدا

«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».[2] یکی از نکات بسیار زیبای این دعای ارزشمند آغاز معنا دار آن است. قبل از بیان هر دعا و مناجاتی با خدای متعال، بنده می آموزد برای در خواست از مولا می بایست ارادت و دوستی خود را نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) به منصه ظهور رساند. به همین جهت ارتباط با خدا را با صلوات و طلب رحمت بر اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) آغاز می نماید.


علاوه بر این مطلب آغاز مناجات و درخواست با صلوات، خود ضامن اجابت و قبولی دعا است؛ چنانکه از امام صادق (علیه السلام) این چنین نقل شده است: «کانَتْ لَهُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةٌ فَلْیبْدَأْ بِالصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ یخْتِمُ بِالصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَکرَمُ مِنْ أَنْ یقْبَلَ الطَّرَفَینِ وَ یدَعَ الْوَسَطَ إِذَا کانَتِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لا تُحْجبُ عَنْهُ؛ [3] امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که حاجتی دارد باید اوّل، صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) بفرستد و بعد از آن، حاجت خود را بخواهد و در آخر دعا، دوباره صلوات بفرستد. زیرا خداوند متعال، کریم تر از آن است که دو طرف دعا را قبول کند و وسط دعا را قبول نکند و صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) موانع استجابت دعا را بر طرف می کند».


درود و صلوات بر پیامبر اکرم و خاندان پاکش نشأت گرفته از معرفت و علم به جایگاه ایشان است، علم و معرفتی که در صورت فقدان آن قبولی اعمال در هاله ای از ابهام قرار می گیرد، در خصوص جایگاه و اهمیت معرفت به اهل بیت در قبولی اعمال به درگاه الهی، روایت ارزشمندی در متون روایی نقل شده است که گوایای رابطه این معرفت و قبولی اعمال دارد: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها  قَالَ: نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِی لَایَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛[4]


فرار از خود به سوی خدا
«وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعْوَتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْک ؛[5] و شنواى دعایم باش آنگاه که مى خوانمت و صدایم را بشنو آنگاه که صدایت می کنم، و به من توجّه کن هنگامى که با تو مناجات مى نمایم، همانا به سوى تو گریختم، در برابرت ایستادم».


اقبال و توجه بنده به سوی خدای متعال، در واقع به نوعی گویای اقبال ویژه ی خداوند به او می باشد؛ چرا که در مرتبه اول این خدای متعال است که اسباب اولیه و شرایط و زمینه را برای رجوع بنده به سوی باری تعالی فراهم نموده است.


در واقع خدای متعال با قرار دادن درک و معرفت فطری نسبت به خود در نهاد انسان، میل به سوی حقیقت جویی، کمال و سعادت و راهی به سوی خویش را برای او می گشاید، علاوه بر این موضوع خداوند با فرستادن انبیاء و اولیای الهی برای هدایت بشریت نیل به این هدف و شناخت را هموار نموده است؛ چرا که انبیاء الهی همگی بندگان را به سوی باری تعال رهنمود نموده اند: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً ؛[سوره احزاب، آیات 46 و 45] اى پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت دهنده و انذارکننده! و تو را دعوت کننده بسوى خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغى روشنى بخش!». 

,راز استجابت دعا,برای استجابت دعا,راههای استجابت دعا

دعا عاملی مهم در دستیابی به خواسته های مادی و معنوی و نجات از گرفتاری ها ست

  
از چه چیزی باید گریخت؟
مسأله مهمی که در فراز، فرار به سوی خدا مطرح می باشد این است که، اولاً انسان از چه چیزی باید به سوی خدا فرار کند؟ دوم اینکه عوامل و شاخص های تأثیر گذار در این رفتن به سوی خدا چیست؟


1- از گناه و خواهش های نفسانی باید فرار کرد: به راستی اولین چیزی که انسان باید از آن بترسد، هوای نفس و خواهش های نفسانی و گرفتار شدن در منجلاب گناه و تاریکی های رذایل اخلاقی است.


گناه و تمایلات شیطانی روح الهی و انسانی را در سرزمین وجودی انسان به تاراج می برد و انسان را به حیوانی درنده و خطرناک بلکه بدتر مبدل می سازد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» [6]


2- از دوست و همنشین بد باید گریخت: یکی از مهمترین عوامل مهم گمراهی و شقاوت افراد، همنشینی و ارتباط با افراد ناشایست است. رفتار و کردار هر انسانی چه خوب و چه بد، تأثیر مستقیمی بر دیگران دارد.


مباحث روانشناسی و مباحث دینی به خوبی این مطلب را به اثبات رسانیده است. مباحث قرآنی نیز گویای این مطلب می باشد: «یا وَیْلَتى  لَیْتَنی  لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا؛[سوره فرقان، آیه 28] واى بر من، کاش فلان را به دوستى نمى گرفتم».


راههای شتاب به سوی خدا
عوامل و مولفه های ارزشمندی، در موفقیت سلوک، و فرار به سوی خدای متعال تأثیر گذار است, که در این متن تنها به ذکر گوشه ای از آنها اشاره می کنیم:


1- تفکر و اندیشه نیکو: اگر همواره حالات و رفتار انسان با تفکر و اندیشه همراه باشد و انسان در ماهیت خود و دنیای پیرامون خود به درستی بیندیشد، زمینه انتقال توجه از عالم دنیا و مُلک و تعلقات دنیایی، به عالم ملکوت و کمال مطلق فراهم می شود. [7]


امام علی (علیه السلام) در اهمیت تفکر می فرماید: «نَبِّهْ بِالتَّفَکُّرِ قَلْبَکَ وَ جَافِ عَنِ اللَّیْلِ جَنْبَکَ وَ اتَّقِ اللَّهَ رَبَّکَ؛ [8] با تفکر دل خود را بیدار ساز و در شب پهلو را از بستر خواب بدور دار، و از خداى پروردگارت پروا کن».


2- همراهی و همنشینی با صالحان: بر اساس منطق قرآن و روایات اسلامی سبک زندگی نبوی (صلی الله و علیه و اله) و امامان معصوم (علیه السلام) بهترین راه نجات و شتاب به سوی خدای متعال می باشد. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ؛ [سوره توبه، آیه 119] اى کسانى که ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!».


سخن آخر:
یکی از زیباترین سخنان قرآنی که خدا از انسان می پرسد این است «فَأَیْنَ تَذْهَبُون؛ [سوره تکویر، آیه26] پس به کجا مى روید؟!» چه خوب است انسان در جواب این سوال قرآنی می گفت به سوی خدا فرار می کنم.


=========================
پی نوشت ها:
[1]. ر.ک: المراقبات: ص166.
[2].  إقبال الأعمال: ج 2، ص685.
[3]. الکافی: ج 2، ص494، ح16.
[4]. تفسیر العیّاشی: ج 2، ص 42، ح 119.
[5]. إقبال الأعمال: ج 2، ص: 685.
[6]. سوره اعراف، آیه 179.
[7]. شرح مناجات شعبانیه: محمد باقر تحریری، ص30.
[8]. الکافی: ج 2، ص54، ح1.

 

منبع:tebyan.net

 

 





      

 

مسواک زدن در ماه رمضان

 

مسواک زدن در ماه مبارک رمضان,نظر مراجع در مورد مسواک زدن در ماه رمضان

نظرات مراجع تقلید راجع به مسواک زدن در ماه رمضان

 

بعضی از افراد، فرصت مسواک زدن قبل از اذان صبح را نداشته باشیم بنابراین مجبورند بعد از اذان دندان های خود را بشورد، در اینجا ممکن است برای بعضی ها این سوال پیش بیاید که مسواک زدن در این هنگام چه حکمی دارد؟ آیا روزه با این کار باطل می شود یا خیر؟

مراجع عظام تقلید در این باره می فرمایند: مسواک زدن در حال روزه اشکالی ندارد، ولی نباید گذاشت آب یا خمیر دندان به حلق  برسد، که در غیر این صورت روزه اش باطل می شود.

استفتائات و نظرات مراجع تقلید راجع به مسواک زدن در ماه رمضان:

آیت الله خامنه ای 
سوال: آیا مسواک کردن با خمیر دندان، در حال روزه اشکال دارد؟
جواب: اشکال ندارد؛ ولى باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیرى شود. 

آیت الله بهجت
سوال: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه، اشکال دارد؟
جواب: اگر چیزى به حلق نرسد، اشکال ندارد.  

آیت الله تبریزی
سئوال: اگـر روزه دار یـقین کند که خمیر مسواک به حلق نمى رسد، آیا مى تواند همراه مسواک از خمیر استفاده نماید؟ 
جواب: بسمه تعالى مانعى ندارد، واللّه العالم .  

آیت لله مکارم شیرازی
سؤال: آیا در هنگام روزه مى توان داندانها را مسواک کرد؟ اگر مسواکِ مرطوب شده، در اثر تماس با آب دهان مجدّداً براى تمیز کردن دندانها به کار رود، چه حکمى دارد؟ 

جواب: مسواک کردن در حال روزه، مانعى ندارد. ولى اگر رطوبت پیدا کند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست، و در صورتى که با خمیر دندان مسواک کند، باید دهان را بعد از آن کاملا بشوید.

 

استفاده از قطره دارویی، در سه فرض؛ اول، فقط جنبه تقویتی، دوم، جنبه درمانی و تقویتی و سوم، جنبه غیر تقویتی داشته باشد از طریق چشم، گوش، یا بینی چه حکمی دارد؟

جواب: اگر به حلق وارد نشود، یا شک داشته باشیم، اشکالی ندارد.


آیت ا... العظمی سیستانی
جواب: دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمی کند، اگر چه مزه آن به گلو برسد. و اگر در بینی بریزد اگر به حلق نیز نرسد روزه را باطل نمی کند.

آیا ریختن قطره در چشم با توجه به اینکه مقداری از آن از راه مجرای اشکی وارد دهان می شود روزه را باطل می کند؟ استفاده از اسپری ریه برای آسم چطور؟

جواب: در هر دو مورد روزه صحیح است، مگر اینکه در اسپری علم پیدا کند که آن ماده که اسپری مذکور مشتمل بر آن است، وارد دستگاه هاضمه می شود.

مسواک زدن بعد از اذان صبح با خمیر دندان های موجود چه حکمی دارد؟
جواب: مانعی ندارد ولی رطوبت آن را نبلعد.

آیت ا... العظمی صافی گلپایگانی
حکم استفاده از قطره بینی برای بازکردن مجاری تنفسی و درمان که در بعضی موارد یقیناً وارد حلق می شود، چگونه است؟
جواب: اگر وارد حلق شود، مبطل روزه است.

مسواک کردن در روزهای ماه رمضان، آیا مبطل روزه است یا خیر؟
جواب: اگر آبی که از خمیر دندان تولید شده یا آب خارجی وارد حلق نشود و آن را بیرون بریزد، اشکال ندارد. وا... العالم

آیت ا... العظمی علوی گرگانی
کسی که روزه دارد، می تواند مسواک بزند؟


جواب: مسواک زدن جایز است ولی باید مراقب باشد که آب و مایع مسواک به داخل حلق فرو نرود.

منبع:

porseman.mihanblog.com

entekhab.ir

 

 





      

 

پذیرش قاعدگی در ماه مبارک رمضان

 

 ماه رمضان و جلوگیری از پریود شدن

خداوند به زنان دستور داده که در دوران قاعدگی روزه نگیرید

 

برخورد بانوان با مسئله قاعدگی در ماه مبارک رمضان اشکال مختلفی دارد.

برخی زنان که دارای گرایشات مذهبی بیشتری بوده، از تحمل قاعدگی در ماه رمضان وحشت داشته و آن را مانعی در مسیر کسب فیوضات فراوان این ماه می‏دانند در حالی که پذیرش و تحمل قاعدگی اگر به عنوان تسلیم بودن در برابر حکم خدا صورت گیرد ممکن است موجب خشوع و خضوع بیشتر شده و انگیزه تلاش بیشتر و توجه و تضرع عمیق‏تر فرد را به پروردگار در پی داشته باشد و چه بسا تحمل قاعدگی بیش از نماز و روزه، موجب استکمال و ترقی زن در مسیر رشد شود.

مخصوصا که در بینش اسلامی زنان حائض از حرکت در مسیر رشد باز نمی‏مانند، بلکه می‏توانند از طریق برخی اعمال مستحبی، ثواب آنچه را که در ایام قاعدگی از انجام آن ممنوع شده‏اند، به دست آورند.

«درست است که زن در دوران عادت از برخی عبادات محروم است، اما همه آنها جبران‏ پذیر است. زیرا قضای روزه‏ ها را بجا می ‏آورد و برای جبران نماز، اگر با وضو در مصلای خود و رو به قبله بنشیند و به اندازه زمان نماز ذکر بگوید، از ثواب نماز بهره می‏ برد، مانند مسافری که پس از خواندن دو رکعت نماز واجب، با سی بار تکرار تسبیحات اربعه، جبران آن دو رکعت ساقط شده را می‏نماید؛ پس اینگونه از فضائل جبران‏پذیر است.»(1)

قرآن خواندن نیز [به استثنای سوره ‏های دارای سجده واجبه [ممنوع نیست. بلکه مکروه است و کراهت آن به معنای ثواب کمتر است نه اینکه قرآن نخوانند بهتر باشد. در هر حال قرآن خواندن بهتر است.(2)

این قبیل توضیحات اگر چه بسیار رضایت‏بخش و موجب خرسندی زنان است باز هم پروردگار لطیف و مهربان به آن بسنده نکرده و بیش از اینها به حائض لطف نموده است. به همین جهت بشارتی بالاتر و سخاوتمندانه ‏تر نیز در روایات دیده می ‏شود که نه تنها موجب دلجویی و روشنی چشم است، بلکه چنان فرح‏بخش و نویددهنده است که جای هیچ‏گونه تأسفی باقی نمی‏گذارد.

این دسته از روایات مبین آنند که انسان در هنگام بیماری و در هنگام مسافرت اجر و پاداش آن اعمالی که در هنگام سلامتی و اقامت انجام می‏داد، را دارد. حیض هم بیماری است که زن را از انجام دادن واجبات باز می‏دارد. پس اگر در حالی که به عبادت خو گرفته به عادت ماهانه رسید همان اجر و پاداش قبلی را بدون کم و کاستی می‏گیرد. به عنوان نمونه در روایتی زیبا چنین آمده است:

«پیامبر خدا سر به آسمان برداشت و لبخندی زد، علت را پرسیدند، فرمود: از دو فرشته‏ای تعجب کردم که از آسمان به زمین فرود آمدند و به سراغ بنده مؤمن درستکاری در مصلایش که در آن نماز می‏ خواند رفتند تا عمل او را بنویسند اما وی را در نمازگاهش نیافتند. پس به آسمان رفتند و عرض کردند ای پروردگار ما به سراغ بنده مؤمنت در مصلایش رفتیم تا اعمال او را بنویسیم اما او را در دام (بیماری) تو یافتیم. سپس خدای عزوجل فرمود: برای بنده من تا زمانی که در دام من است، مانند خیر و ثوابی را بنویسید که در زمان سلامتی‏اش انجام می‏داده است. زیرا بر من است که وقتی سلامتی را از او باز می‏گیرم اجر کاری را که در زمان تندرستی‏اش می‏کرده است، بدهم.»(3)

حیض به تعبیر قرآن بیماری است و بنابر روایات خداوند به حکمت خود آن را برای دختران آدم مقرر فرمود. (... یسئلونک عن المحیض قل هو «اذی»(4) کلمه «اذی» در اکثر کتب تفسیری به رنج و بیماری ترجمه شده است.) بنابراین همچون بیماری‏های دیگر بیمار را مأجور نموده و کفاره گناهان وی می‏باشد. «اذا مرض المسلم کتب‏اللّه‏ له کاحسن ما کان یعمله فی صحته و تساقطت ذنوبه کما یتساقط ورق الشجر؛(5) هنگامی که مسلمانی بیمار شد خداوند بهترین اعمالی را که در زمان تندرستی انجام می‏داد، برای او می‏نویسد و گناهانش را می‏ریزاند همچنان که برگ از درخت می‏ریزد.»

با توجه به این همه لطف و مرحمت پروردگار، دیگر جایی برای این باور نادرست که حیض را موجب حقارت و عقب‏ماندگی زن از قافله صالحین می‏داند، باقی نمی‏ماند. طبیعی است که باور نادرست روح زن را می‏ آزارد و واکنشی غیر منطقی به دنبال می‏آورد. حتی ممکن است سبب سوءظن به ساحت مقدس پروردگار شده و یأس و نومیدی و بی‏ حوصلگی را در پی داشته باشد. زنانی که دریافت درستی از مسئله قاعدگی ندارند، مجبورند یا با بغض و نومیدی، قاعدگی را تحمل نمایند و یا با برنامه ‏ریزی حساب شده به مبارزه با این پدیده طبیعی پرداخته و با مصرف قرص‏های ضدبارداری آن را تا بعد از ماه مبارک به تأخیر بیندازند. 

 ماه رمضان و جلوگیری از پریود شدن

 مصرف قرص های ضد بارداری در ماه رمضان میتواند دارای عوارض جانبی باشد

 
گفتنی است که برخی از مراجع به فرض اینکه این قرص‏ها برای مصرف کننده، متحمل ضرری نباشد، این اقدام را بلااشکال می‏دانند. اما باید توجه داشت که اولاً: اثبات اینکه این داروها با وجود عوارضی که دارند برای هر فردی زیان ‏آور هستند یا نه، کار مشکلی است، ضمن آنکه با گذشت زمان مطالب بیشتری درخصوص ضرر و زیان داروهای شیمیایی کشف می‏شود، ثانیا: این کار برخلاف طبیعت بوده و نیز مخالف با قاعده تسلیم و رضا در برابر خواست پروردگار است.

خداوند به زنان دستور داده که روزه نگیرید چنانچه به دیگران دستور داده که روزه باشند. پس خداوند پذیرفتن تخفیف‏ ها را مانند انجام دادن واجبات دوست دارد و بنده را به خاطر گردن نهادن به دستورها و تخفیف‏ ها پاداش می‏دهد و به همین جهت است که سحری خوردن هم مانند روزه گرفتن اجر دارد.(6)

گاهی اوقات نیز روی ‏آوردن زنان به مصرف قرص و تأخیر انداختن در قاعدگی، دلیل دیگری دارد. برخی از زنان اصرار دارند که همه روزه‏ هایشان را در همین ماه مبارک بگیرند و از قضا کردن روزه در ماههای بعد اکراه دارند چرا که جو مناسب ماه مبارک برای روزه ‏داری و هماهنگی مردم و اعضای خانواده در این ماه، موجب دلپذیری و تسهیل روزه‏ داری در ماه رمضان می‏شود.

چنین برداشتی نیز نادرست است. زیرا پروردگار حکیم که خود خالق ما و مدبر امور و آگاه به مصالح انسان‏هاست، بهتر از هر کسی برای ما برنامه ‏ریزی نموده که فقط با گام برداشتن در مسیر طبیعی و فطری می‏توان از آن برنامه بهره برد.

تسلیم خواست و اراده پروردگار بودن از هر جهت به نفع بندگان است. هر کس برخلاف مسیر طبیعی زندگی خویش، عمل نماید حتی اگر مجاز باشد، بی ‏جهت از مسیر صلاح خویش دور شده است.

بنابر این، قاعدگی از مهم‏ترین عوامل حفظ سلامتی بدن زنان محسوب می‏شود و از این جهت نعمت بزرگی است و نباید به دلائل غیر موجه از پیش‏آمد آن جلوگیری نمود. «برخی از دانشمندان معتقدند که علت طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان همین تصفیه خونی است.»(7) پس اگر حفظ سلامتی از جمله حکمت‏های روزه ‏داری است، نباید به خاطر آن مرتکب عملی شد که ممکن است سلامتی را مخدوش نماید.

ضمنا زنان می‏توانند با برنامه ‏ریزی درست، روزه‏ داری در ایام دیگر سال را نیز دلپذیر و آسان نمایند. روزه گرفتن در چند روز بعد از عید فطر مستحب بوده و به دلیل باقی ماندن حال و هوای ماه رمضان و عادت بدن به روزه، دلپذیر بوده و در حفظ سلامتی نیز مؤثرتر است. همچنین روزه در برخی ایام سال که ثواب روزه در آن ایام زیاد است همچون چهار روز برگزیده سال و ایام ماه رجب و شعبان که به دلیل سفارشات فراوان موجب تقویت انگیزه می‏ شود نیز آسان‏تر و شیرین‏ تر است. مخصوصا که با روزه گرفتن در این ایام هم قضای روزه رمضان جبران می‏شود و هم ثواب روزه مستحبی برای شخص منظور می‏گردد.

عوارض قرص‏های ضد بارداری
قرص‏ های ضد بارداری از نظر پزشکی اجمالاً بی ‏اشکال است، اما این داروها نیز مانند هر داروی دیگری دارای عوارض می‏باشند. عوارض این قرص‏ها هر چند در افراد کمی دیده شوند عبارتند از خونریزی قاعدگی غیر طبیعی، تهوع، افزایش وزن، سردرد و سرگیجه، درد پستان، تغییر در خلق و خو و لخته شدن خون به همین اساس همه زنان نمی‏توانند و یا حتی نباید از قرص استفاده کنند زیرا برخی از بیماری‏ها و یا مصرف بعضی داروها، استفاده از این قرص را پرخطر و یا غیر مؤثر می‏سازد. مثلاً برخی از زنانی که اشکالات انعقاد خون دارند و کسانی که فشار خون بالا داشته یا از برخی سرطان‏ها و یا از سردردهای میگرنی رنج می‏برند و یا دیابت کنترل نشده دارند، بهتر است از قرص‏های ضد بارداری استفاده نکنند.(8) و در هر صورت مصرف این قرص‏ها باید با تجویز و صلاحدید پزشک باشد.


یک هشدار!
یادمان باشد که ماه رمضان ماه خداست. هر کس در این ماه به بندگان خدا خدمت کند به خداوند نزدیکتر است. اگر چه زنی حائض باشد که این مسئله هیچ از اجر او نمی‏کاهد بلکه چون با رنج و بیماری خدمت می‏کند، بیشتر مورد رحمت ایزد منان قرار دارد لذا زنان باید مراقب باشند تا حریم فکر و دلشان متأثر از افکار ملال‏ آور و بعضا وسوسه‏ های شیطانی نگردد. اندیشه سالم برای یک زن امری بسیار مهم و ضروری است. شادابی و طراوت خانواده در گرو شادی و نشاط زن است. نگرانی‏های بی‏مورد زن می‏تواند همه اعضای خانواده را آشفته نماید.

این مهم نیست که زن در ماه مبارک، ایامی را از نماز و روزه دست بکشد که همه جبران‏پذیر است. بلکه مهم آن است که زن در همه حال برای دیگر اعضای خانواده موجب رحمت و مسرت باشد و این رسالت زن است. رعایت اوقات افطار و سحری، تغذیه دلپذیر و مناسب با روزه‏داری، بخشیدن حال و هوای معنوی به محیط خانه، از جمله فعالیت‏هایی است که هم اجر عظیم اخروی به دنبال دارد و هم موجب فیض بردن بیشتر اهل خانه می‏گردد و ماه مبارک را دلپذیرتر و مؤثرتر می‏نماید و خداوند عادل بوده و شاهد همه چیز است.


===================================
پی‏ نوشتها:
1. زن در آینه جمال و جلال، آیت‏اللّه‏ جوادی آملی، ص337.
2. استفتائات آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی.
3. کافی، ج3، ص113.
4. بقره، آیه 222.
5. ثواب‏الاعمال و عقاب الاعمال، ص194.
6. سایت نوگرا؛ ماه رمضان و زنان حائضه.
7. شیوه کارگزاری زن، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، ص15.
8. سایت علمی دانشجویان ایران، پزشکی.

 

منبع:hawzah.net

 

 





      

 

دروغ از منظر قرآن و روایات

 

دروغ در دنیا,دروغ در آخرت

علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است

 

دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد است و بالطبع از کارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذایل اخلاقی و از گناهان کبیره است و تا ضرورت و مصلحت مهمی در میان نباشد ، دروغ گفتن جایز نمی باشد.

دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ایمان است.

علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین به آن اشاره شده است.

سرچشمه دروغ نیز گاهی به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعیت و مقام و زمانی نیز به خاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و ...است که شخص از این وسیله نامشروع برای تامین مقصود خود کمک می گیرد.

ابزار بسیاری از گناهان دروغ است اینکه افراد دروغگو بدبینی و سوء ظن خاصی نسبت به همه کس و همه چیز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه می دهند، با دروغ هزار گونه تملق می گویند و یکی از راههای درمان دروغ این می باشد که قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی آن متوجه ساخت و نیز باید باید متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره ای از موارد نفع شخصی دارد ولی نفعش بسیار آنی و زودگذر است و یکی دیگر از موثرترین راههای درمان دروغ پرورش شخصیت در افراد و کوشش برای تقویت پایه های ایمان در دل آنان است و باید محیط های تربیتی و معاشرتی مبتلایان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدریجا طبق اصل محاکات و تاثیرپذیری محیط وجود آنها از این رذیله پاک گردد.

در سراسر جهان هستی قانون صداقت و صراحت و حقیقت جاری است . هر چند به حسب ظاهر در عالم هستی تضادها و تعارض هایی دیده می شود ولی دروغ و خیانت در طبیعت اصلا وجود ندارد. اصولا حقایق ناب را در طبیعت و هستی باید جستجو کرد و از زبان آفرینش باید شنید. مگر جز این است که تمام قوانین علمی و فلسفی برداشتی است نسبی از جهان هستی و قوانین حاکم بر آن و طالبان حقیقت همه و همه در اسرار هستی می اندیشند و از آن الهام می گیرند و جز با هستی و قوانین حاکم بر آن سروکاری ندارند؟

خلاصه کلام آنکه بنای خلقت و طبیعت بر حقیقت و راستی استوار است ، لکن این انسان ظالم و ستمکار است که حق را با باطل به هم آمیخته و آن را وارونه جلوه می دهد، زیرا باطل محض را نمی شود به مردم ارائه داد که طبع حقیقت جوی مردم خود به خود آن را دفع می کند.

خداوند سبحان چه با زبان تکوین و چه با زبان تشریع با صداقت و راستی با بندگانش سخن می گوید و می فرماید که صداقت برای شما بهتر است. علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند« ولکن یُوخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و من هذا ضغث فَیُمزجان ...»(1) مردم قسمتی از حق و قسمتی از باطل را گرفته و در هم می آمیزند و از این راه ، باطل را به خورد مردم می دهند.

یکی از محرمات و آفت های خطرناک زبان، دروغ گفتن است و دروغ از گناهان کبیره می باشد.(2)

دروغ از منظر قران

 ابزار بسیاری از گناهان دروغ است


معنای دروغ
کذب بر وزن وِزر و کَتِف به معنی دروغ گفتن می باشد. صحاح و قاموس و اقرب و ... هر دو وزن را مصدر گفته اند ولی استعمال قرآن نشان میدهد که کذب بر وزن وزر مصدر است.(3)

کذب بر وزن کَتِف اسم مصدر است به معنی دروغ مثل « یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِب‏» (4) چون کذب مفعول به یفترون است لذا اسم است نه مصدر یعنی بر خدا دروغ می بندند.

 تکذیب آن است که دیگری را به دروغ نسبت دهی و بگویی دروغ می گوید.

 کذّاب مبالغه است یعنی بسیار دروغگو« إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّاب(5)» .

 کاذبه مصدر است مثل عاقبه ، عافیه و باقیه« إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ - لَیْسَ لِوَقْعَتِها کاذِبَة»(6)

 کذب در لغت به معنای عدم مطابقت است و همانگونه که سخن به دروغ متّصف می شود اعتقاد و عمل هم به آن متّصف می گردد. گمان و اعتقاد مخالف با واقع دروغ است ، همانگونه که عمل مخالف با سخن و وعده نیز دروغ است.(7)

دروغ از منظر آیات و روایات:
آیات و روایات بسیاری در زمینه زشتی دروغ سخن می گویند و آیات تکان دهنده ای حتی دروغگ را در ردیف کافران و منکران آیات الهی می شمارند.

« إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُون‏»(8) گرچه در این آیه دروغ و افترا بر خدا و پیامبر است ولی به هر حال زشتی دروغ اجمالا در این آیه مجسم شده است و در تعلیمات اسلام به مساله راستگویی و مبارزه با کذب و دروغ فوق العاده اهمیت داده شده است که نمونه های آن را در زیر می آوریم.

 دروغ سرچشمه همه گناهان
در روایات اسلامی دروغ به عنوان " کلید گناهان" شمرده شده است، على (ع) مى‏ فرماید: «الصدق یهدى الى‏ البر، و البر یهدى الى الجنة»(9) " راستگویى دعوت به نیکوکارى مى‏ کند، و نیکوکارى دعوت به بهشت".

در حدیثى از امام باقر( ع) مى‏خوانیم:« ان اللَّه عز و جل جعل للشر اقفالا، و جعل مفاتیح تلک الاقفال الشراب، و الکذب شر من الشراب» "(10) خداوند متعال براى شر و بدى، قفلهایى قرار داده و کلید آن قفلها شراب است (چرا که مانع اصلى زشتیها و بدیها عقل است و مشروبات الکلى عقل را از کار مى‏اندازد) سپس اضافه فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است" .

امام حسن عسکرى (ع) مى‏فرماید: «جعلت الخبائث کلها فى بیت و جعل مفتاحها الکذب»(11)" تمام پلیدیها در اطاقى قرار داده شده، و کلید آن دروغ است" .

رابطه دروغ و گناهان دیگر از این نظر است که انسان گناهکار هرگز نمى ‏تواند، راستگو باشد، چرا که راستگویى موجب رسوایى او است، و براى پوشاندن آثار گناه معمولا باید متوسل به دروغ شود. و به عبارت دیگر، دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد مى‏کند، و راستگویى محدود.

اتفاقا این حقیقت در حدیثى که از پیامبر (ص) نقل شده ،کاملا تجسم یافته، حدیث چنین است:

شخصى به حضور پیامبر( ص) رسید، عرض کرد نماز مى‏ خوانم و عمل منافى عفت انجام مى‏ دهم، دروغ هم مى‏ گویم! کدام را اول ترک گویم؟! پیامبر( ص) فرمود: دروغ، او در محضر پیامبر( ص) تعهد کرد که هرگز دروغ نگوید: هنگامى که خارج شد، وسوسه‏ هاى شیطانى براى عمل منافى عفت در دل او پیدا شد، اما بلافاصله در این فکر فرو رفت، که اگر فردا پیامبر( ص) از او در این باره سؤال کند چه بگوید، بگوید چنین عملى را مرتکب نشده است، اینکه دروغ است و اگر راست بگوید حد بر او جارى مى ‏شود، و همین گونه در رابطه با سایر کارهاى خلاف این طرز فکر و سپس خود دارى و اجتناب براى او پیدا شد و به این ترتیب ترک دروغ سرچشمه ترک همه گناهان او گردید.

 دروغ سرچشمه نفاق است
چرا که راستگویى یعنى هماهنگى زبان و دل، و بنا بر این دروغ ناهماهنگى این دو است، و نفاق نیز چیزى جز تفاوت ظاهر و باطن نیست.

در آیه 77 سوره توبه مى‏خوانیم: فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلى‏ یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ:"(12)اعمال آنها نفاقى در دلهایشان تا روز قیامت ایجاد کرد، به خاطر اینکه عهد خدا را شکستند و به خاطر اینکه دروغ مى ‏گفتند".

 دروغ با ایمان سازگار نیست
این واقعیت نه تنها در قرآن بلکه در احادیث نیز ثابت می شود: در حدیثى چنین مى‏ خوانیم: سئل رسول اللَّه (ص) یکون المؤمن جبانا؟ قال نعم، قیل و یکون بخیلا؟ قال نعم، قیل یکون کذابا؟ قال لا!"(13) از پیامبر پرسیدند آیا انسان با ایمان ممکن است (گاهى) ترسو باشد فرمود: آرى، باز پرسیدند آیا ممکن است (احیانا) بخیل باشد فرمود: آرى، پرسیدند آیا ممکن است کذاب و دروغگو باشد؟ فرمود نه"!  

چرا که دروغ از نشانه‏ هاى نفاق است و نفاق با ایمان سازگار نیست.

و نیز به همین دلیل این سخن از امیر مؤمنان (ع)نقل شده است:

«لا یجد العبد طعم الایمان حتى یترک الکذب هزله وجده»(14)
" بنده ای مزه ایمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی" .

دروغ نابود کننده سرمایه اطمینان است
مى‏دانیم مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى مى‏ کشاند دروغ و خیانت و تقلب است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است.

در احادیث اسلامى مى‏ خوانیم که پیشوایان دین از دوستى با چند طایفه از جمله دروغگویان شدیدا نهى کردند، چرا که آنها قابل اطمینان نیستند.

على( ع ) در کلمات قصارش مى‏فرماید:
«ایاک و مصادقة الکذاب فانه کالسراب، یقرب علیک البعید، و یبعد علیک القریب»(15)
" از دوستى با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور مى‏سازد" .

خدا نکند کسی معروف شود به دروغگویی که هیچ چیز شاید بیشتر از این به حیثیت انسان لطمه نمی زند.(16)

البته سخن در باره زشتیهاى دروغ و فلسفه آن و همچنین علل پیدایش دروغگویى از نظر روانى و طرق مبارزه آن بسیار زیاد است که باید آن را در کتب اخلاق جستجو کرد.

سوگند دروغ
یکی از موارد رواج دروغ ، سوگند دروغ است. این عمل از زشت ترین گناهان و فاحش ترین عیوب است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:« هر کس سوگندی به خدا یاد کند که به اندازه بال پشه ای دروغ در آن باشد نقطه ای سیاه در قلبش پدید می آید و تا روز قیامت باقی می ماند»

حضرت رسول(ص) فرمودند:« چه خیانت بزرگی است که به برادرت چیزی بگویی که تو را تصدیق کند و تو به او دروغ گفته باشی»

پیامبر(ص)فرمودند:« سه گروهند که فردای قیامت خدا با آنها سخن نمی گوید و به آنها توجه نمی کند و آنها را از گناهانشان تزکیه نمی کند اول کسانی که چون چیزی ببخشند منت می گذارند دوم کسانی که کالای خود را با سوگند دروغ به فروش می رسانند و سوم انسانهای متکبر.»

دروغ از منظر قران

 دروغ از نشانه‏ هاى نفاق است و نفاق با ایمان سازگار نیست

 
دروغ در ردیف شرک به خدا
رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: « آیا شما را از بزرگترین گناهان خبر ندهم ؟بزرگترین گناه شرک به خدا و درفتاری نسبت به پدر و مادر و دروغ گفتن است»(17)

دروغ از پستى انسان است
پیامبر(ص) می فرمایند:« دروغ گو دروغ نمی گوید مگر به سبب پستی نفسش» (18)

دروغ هم گناه است و هم مقدمه فتنه‏ها
علی(ع):« دروغ انسان را به سوی بدیها هدایت می کند و بدیها نیز به سوی آتش جهنم»(19)

 تمام انبیاء دروغ را تحریم کردند
امام صادق(ع) فرموده اند:« خدای عزوجل انبیاء را مبعوث نکرد مگر به راستی سخن و اداء امانت به نیک و فاجر» (20)

دروغ سبب خرابی ایمان می شود
امام باقر(ع) می فرماید« دروغ ویران کننده ایمان است».

 دروغ بدترین بیماری
حضرت علی (ع) می فرماید« بیماری دروغ ، زشت ترین بیماری است» (21)

روزی انسان در ارتباط با خدا
رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: « دروغ روزی انسان را کم می کند»

 دروغ بدترین رباها
رسول خدا(ص) فرمودند:« بدترین و بالاترین رباها دروغ است» (زیرا در ربای اقتصادی سرمایه افراد از میان می رود لکن در دروغ اصل ایمان خدشه دار می شودو ربا خوار مالى دارد و آن را زیاد مى‏کند و دروغ گو از هیچ، چیزى درست مى‏کند). أَرْبَى الرِّبَا الْکذِبُ(22)

دروغ فراموشی می آورد
امام صادق(ع) فرمودند:« خداوند فراموشی را بر دروغ پردازان مسلط می سازد که انسان علاوه بر اینکه لازم است خود از دروغ گفتن بپرهیزد بایستی از همنشینی و دوستی با افراد دروغگو خودداری کند». قَالَ الصَّادِقُ(ع):إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْکذَّابِینَ النِّسْیانَ (23)

از امام صادق(ع) نقل شده که امیرالمومنین علی(ع) مکرر بالای منبر می فرمود« سزاوار است انسان مسلمان از دوستی با سه کس دوری کند: پر روی بی باک و تبه کار - احمق و دروغگو سپس درباره دروغگو فرمود زندگی کردن با دروغگو برای تو سزاوار نیست چون سخنان تو را برای دیگران و سخنان دیگران را برای تو بازگو می کند و هرگاه داستانی را به پایان رساند ، داستان دیگری به آن می افزاید تا آنجا که اگر راست گوید کسی باور نکند».

امیرالمومنین علی(ع) در ضمن حدیثی به امام حسن مجتبی(ع) فرمود« از دوستی با دروغگو برحذر باش زیرا او مانند سراب است که در نظرت دور را نزدیک و نزدیک را دور می سازد»

امام باقر(ع) می فرماید:« خدای تعالی بر بدی ها قفل های فراوانی زده و شراب را کلید آن قرار داده است اما دروغ از شراب بدتر است».

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند:« خیانت بزرگی است که با برادرت سخنی بگویی که او تو را تصدیق کند و تو به او دروغ گفته باشی (24) و نیز می فرماید: دروغ روزی را کم می کند و ممکن است مومن هر خصلتی پیدا کند و حتی با همان خصلت بمیرد اما به خیانت و دروغ آلوده نمی شود».

امیرالمومنین(ع) فرمودند:«بزرگترین کژی ها و لغزشها نزد خدا زبان دروغ پرداز است».

امام باقر(ع) می فرمایند:« دروغ مایه ویرانی ایمان است».

مواردی که دروغ گفتن جایز است
چنانچه گفته شد دروغ بالطبع از کارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذایل اخلاق و گناهان کبیره است و تا ضرورت و مصلحت مهمی در کار نباشد گفتن دروغ جایز نیست.

مقام ضرورت و ناچاری
قرآن کریم تقیه را در مقام اکراه و اضطرار جایز دانسته و بدیهی است که تقیه از مصادیق دروغ و خلاف واقع است و انسان در مقام اضطرار می تواند عقیده خود را پنهان کند و بر خلاف عقیده و ایمانش گواهی دهد.

از رسول خدا(ص) نقل شده است که:« ما من شیء إلا و قد أحله الله لمن إضطر ألیه»(25)  هیچ کاری نیست جز آنکه خداوند آنرا برای کسیکه ناچار شده باشد حلال کرده است.

در باب رفع ضرر احادیثی به تواتر رسیده که انسان به خاطر جلوگیری از ضرر مالی و جانی و عرضی و... می تواند سوگند دروغ یاد کند.  

 
 اصلاح میان مردم
یعنی در صورتی که انسان برای ایجاد الفت و محبت و رفع کینه و کدورت دروغ بگوید و بدین وسیله میان آنها صلح و صفا و صمیمیت برقرار کند که در این موارد دروغ حرام نیست.

در وصیت پیانبر(ص) به علی (ع)آمده است که ای علی خداوند دروغ مصلحت آمیز را دوست دارد و از راست فتنه انگیز بیزار است»(26)

 خدعه و نیرنگ
شک نیست که جنگ یک ضرورت دینی و اجتماعی است که به دلایل مختلف عقیدتی، سیاسی و اقتصادی و... بر ملتها و جوامع بشری الزام یا تحمیل می گردد و معمولا برای خروج از این تحمیل و رهایی از این مخمصه و سرعت بخشیدن به شکست دشمن از وسایلی استفاده می شود که در مواقع عادی جایز نیست. یکی از این موارد مهم غافلگیری دشمن است که در این راستا عنصر خدعه و نیرنگ می تواند وسیله خوبی باشد. در وصایای رسول(ص)به علی(ع)آمده است:« ای علی سه چیز است که دروغ بر آنها نیکوست: خدعه و نیرنگ در جنگ - وعده به همسر و اصلاح میان مردم»(27)

وعده به خانواده و همسر
در دین مقدس اسلام نفقه(هزینه زندگی)زن و فرزند به عهده مرد است . البته نفقه به تناسب امکانات و در حدّ میانه روی است و بیش از آن لزومی ندارد ولی چون بسیاری از اوقات در اثر زیاده طلبی و چشم و هم چشمی تقاضای خانواده فراتر از امکانات مرد و بیش از حد کفایت است در چنین وضعی مرد بر سر دوراهی قرار می گیرد که یا باید با برخورد منفی و ردّ صریح در برابر خواسته های آنان موضع گیری کند و یا با برخورد امیدوار کننده و وعده های مصلحتی تا حدودی آنها را راضی و قانع نماید. اما باید در نظر داشت که اگر سرپرست خانواده بخواهد هر روز به بهانه های پوچ و بی اساس به خانواده اش دروغ بگوید علاوه بر آنکه از نظر تربیتی آثار بدی در پی دارد حسّ اعتماد و اطمینان را در اعضای خانواده از بین می برد و جایگاه رفیع پدر و سرپرست خانواده را متزلزل ساخته و آنرا در معرض سقوط قرار می دهد و در نتیجه اساس خانواده از بین می رود.
 
آثار دروغ
دروغ به جز آثار سوء اخلاقی که در شاکله خود انسان دارد بنیان و شالوده جامعه را ویران می کند مثل موشهایی که سد سبا را با آن استحکام ویران کردند. دروغ در خانه ، دروغ در مدرسه ، دروغ در بازار و محله و اداره و ... نظام خانواده و مدرسه و بازار و اداره و... را از هم می پاشد. دروغ آثار زیانباری از جهت فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی به دنبال دارد .

بی آبرویی
امام علی(ع): «الکذب یزری بالانسان» (28)

رسوایی
« والله مخرج ما کنتم تکتمون»(29)

به قول علامه طباطبایی هر جزء نظام هستی با اجزاء دیگر و لوازمش مرتبط است . دروغگو اگر چیزی را پنهان کند لوازمش را چه کند لذا زود رسوا می شود. بر فرض گرگ یوسف را درید پیراهنش چرا سالم است؟ گندم کاشتی پس چرا جو سبز شد همین است که قرآن می فرماید:

« إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفَّار»(30)

« ْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّاب‏»(31)

دروغ گو در اضطرار است
پیامبر(ص):« راستی آرامش است ولی دروغ هراس است»(32) دروغگو در هیجان است که مبادا حرف امروزش با فردا تضاد داشته باشد.

 دروغ در دنیا,دروغ در آخرت

دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد است

   
سرچشمه دروغ
همانطور که در سابق هم اشاره شد دروغ معمولا از یکی از نقاط ضعف روحی سرچشمه می گیرد.

گاهی از ضعف ایمان که انسان خدا را شاهد نمی داندیا به خاطر تبرئه خودیا به قصد تفریح و شوخی: علی(ع):« بنده ای مزه ایمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی»(33)

گاهی انسان به خاطر ترس از فقر ، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعیت و مقام دروغ می گوید . زمانی به خاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و شهرت دیگری زبان به دروغ می گشاید و از این وظیفه نامشروع برای تامین مقصود خود کمک می گیرد. گاهی تعصب های شدید و حبّ و بغض های افراطی سبب می شود که انسان به نفع کسی که مورد علاقه اوست یا به زیان کسی که مورد نفرت و کینه او می باشد بر خلاف واقع سخن بگوید. زمانی برای آنکه خود را بیش از آنچه که هست بنمایاند و اظهار علم کند دروغ می گوید. ولی در تمام این صفات رذیله که ریشه صفت دروغ را تشکیل می دهد باید از کمبود شخصیت و ضعف ایمان نام برد.

یکی دیگر از عوامل مهم دروغگویی ، احساس کمبود شخصیت و عقده حقارت است کسانی که گرفتار چنین عقیده ای هستند با انواع دروغها و لاف و گزافها حقارتی را که در خود احساس می کنند جبران می کنند . و گاهی نیز به خاطر عدم توجه به مضارّ دروغ و اهمیت راستگویی یا آلودگی محیط خانوادگی یا محیط اجتماع و معاشرین این رذیله در انسان ریشه می دواند.

تلقین - احساس کمبود- نجات یافتن- خجالت نابجا- دشمنی و حسد- طمع در مال و مقام-نقل همه چیزو پیش گویی ها از دیگر عوامل دروغگویی به شمار می آیند.

عذاب ویژه دروغگویان
دروغگو از نماز شب محروم است در نتیجه از برکاتی که این عبادت بزرگ دارد محروم می ماند که از آن جمله سعه رزق است.عیسی بن مریم(ع) فرمود: « کسی که دروغگوئیش زیاد شود حسن و جمال و وقارش نزد خدا و خلق از بین می رود به طوریکه مردم از او متنفر و منزجر می شوند»(34)

خداوند او را هدایت نمی کند و راه حق را نشان او نمی دهد:«إن الله لا یهدی من هو مسرف کذاب»(35)

دروغگو قابل رفاقت و برادری نیست .حضرت علی(ع):« مسلمان باید از دوستی و برادری دروغگو بپرهیزد زیرا به سبب دروغ گفتن اگر راست هم بگوید باور نمی شود»(36)

 گوش دادن به دروغ
باید دانست همانطور که دروغ بر دروغگو حرام است نقل دیگری هم حرام و همچنین ثبت کردن و نوشتن یا خواندن و گوش دادنش هم حرام می شود

«سمّاعون للکذب» (37)در مذمت گوش فرادادن به دروغ و با علم به اینکه دروغ است آن را مى‏پذیرند چون اگر علم به دروغ بودن آن نداشته باشند صرف شنیدن دروغ صفت مذموم شمرده نمى‏شود

انواع دروغ
انواع و نمونهای متعددی را می توان نام برد اما به عنوان مثال چند نمونه را ذکر می کنیم

دروغهای نامرئی مانند نفاق و ژشتهای خلاف واقع مثل اینکه کسی کتابخانه بزرگی دارد ولی فقط برای زیبائیش تهیه شده است.

دروغهای عملی مانند ریا و تکذیب حرف راست که این هم دروغ عملی است . نوشتن دروغ و اشاره دروغ و تدلیس یعنی زیبا جلوه دادن جنس هم از مصادیق این گروه اند.

 دروغهای عادی و رایج مانند تعارفات معمولی و تعریف خواب با کم و زیاد کردن.

دروغهای مکتبی مانند : تحریف و کج فهمی و کتمان.

توریه چیست؟
توریه بر وزن توصیه به سخنی گفته می شود که از ظاهر آن چیزی فهمیده می شود درحالیکه منظور گوینده چیز دیگری است. در معنی توریه چنین گفته اند: توریه عبارت از این است که انسان کلامی بگوید و از آن معنی مطابق واقع اراده نموده ولی آن کلام طوریست که شنونده معنی دیگری از آن می فهمد و منظور گوینده نیز همین است که در عین اراده معنی صحیح ، مخاطب چیز دیگری بفهمد .

مشهور در میان فقهای ما این است که در مواردی که دروغ به خاطر ضرورتی تجویز می شود از توریه باید استفاده کرد و تا توریه ممکن است نباید دروغ صریح گفت.

آیا توریه جزء دروغ نیست ؟
آنچه در اینجا کاملا حایز اهمیت است این است که روشن شود آیا توریه داخل در ادله کذب می باشد به طور کلی سه قول دیده می شود : گروهی معتقدند توریه اصلا دروغ نیست و لذا گفته اند باید در موارد ضرورت چنان سخن بگوید که از دروغ خارج گردد. گروه دوم توریه را داخل در کذب می دانند و گروه سوم می گویند توریه مصداق کذب است ولی میزان قبح و فساد آن از کذب معمولی کمتر است.

 راه درمان دروغ
با توجه به عواملی که در ایجاد این صفت و ریشه دارساختن آن موثر است راه درمان آن نسبتا روشن خواهد بود و به طور کلی برای درمان این انحراف اخلاقی باید از طریق زیر اقدام نمود:

قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی ، فردی و اجتماعی این رذیله زشت متوجه ساخت و با تدبیر و تفکر در آیات قرآن کریم و سخنان پیشوایان بزرگ دین و تجزیه و تحلیل گذشته و گفتار بزرگان به این نکته برسید که دروغ در پاره ای از موارد هر چند نفع شخصی نیز داشته باشد نفعی آنی و زود گذر است و هیچ سرمایه ای برای یک انسان در اجتماع بالاتر از سرمایه اعتماد و اطمینان مردم نسبت به وی نیست که بزرگترین دشمن آن همین دروغ است.

ایجاد شخصیت: یکی دیگر از موثرترین طرق درمان دروغ پرورش شخصیت در افراد است زیرا همانطور که دانستیم یکی از عوامل مهم روانی دروغ، احساس حقارت و کمبود شخصیت است و در حقیقت دروغ گفتن یک نوع عکس العمل برای جبران این موضوع است.اگر مبتلایان به دروغ احساس کنند صاحب نیروها و استعدادهایی در درون خود هستند که با پرورش آنها می توانند ارزش و شخصیت خود را بالا ببرند نیازی به توسل جستن به دروغ برای ایجاد شخصیت قلابی در خود نمی بینند به علاوه باید اینگونه افراد را متوجه ساخت که ارزش اجتماعی یک انسان راستگو بالاتر است ازهر سرمایه مادی و چیزی با آن برابری نمی کند.

کوشش برای تقویت پایه های ایمان به خدا در دل مبتلایان و توجه دادن آنها به این حقیقت که قدرت خدا مافوق تمام قدرتهاست و قادر برحل تمام مشکلاتی است که افراد ضعیف الایمان به خاطر آن به دروغ پناه می برند . راستگویان در برابر حوادث گوناگون بر خدا تکیه دارند ولی دروغگوها در این گونه موارد تنهایند.

و برای درمان دروغ راههای بسیاری وجود دارد که بویژه در کلام ائمه معصومین به آنها طی احادیثی اشاره شده است.

==================================
[1] نهج البلاغه صبحی صالح خطبه 50
[2] آیت الله محمد رضا مهدوی کنی نقطه هایی آغاز در اخلاق عملی
[3] سید علی اکبر قرشی قاموس قرآن ج7
[4] سوره نساء آیه 50 و مائده 103 و یونس60 و 69 و نحل 116
[5] سوره غافر آیسه 28
[6] سوره واقعه آیات 1 و2
[7] میرزا علی - آیست الله مشکینی ، درسهایی از اخلاق ص 282
[8] سوره نحل آیه 105
[9] مشکاة الانوار طبرسى صفحه 157
[10] اصول کافى جلد 2 صفحه 254
[11] جامع السعادات جلد 2 صفحه 233
[12] سوره بقره آیه77
[13] جامع السعادات جلد 2 صفحه 322
[14] اصول کافی باب دروغ ج5 ص 291
[15] نهج البلاغه کلمات قصار کلمه 37.
[16] روح الله الخمینی چهل حدیث ص 471
[17] ارشادالقلوب ج1 ص185
[18] اختصاص مفید ص 232
[19] أمالی صدوق ص419
[20] کافی ج2 ص 104
[21] غرر الحکم، ص220
[22] من لا یحضره الفقیه، ج4، ص377
[23] کافى، ج2، ص341
[24] عبدالله شبر، اخلاق عبادی ص232
[25] مکاسب محرمه شیخ انصاری ص265
[26] من لا یحضره الفقیه ج4 ص352 و وسائل الشیعه ج8ص265
[27] بحارالانوار ج74ص51
[28] غررالحکم ص229
[29] سوره بقره آیه 72
[30]سوره زمر آیه3
[31] سوره غافر آیه 28
[32] کشف الغمه ج1ص535
[33] اصول کافی باب دروغ ج5 ص 291
[34] سید محمد هاشم دستغیب گناهان کبیره ص295
[35] سوره غافر آیه 28
[36] اصول کافی باب دروغ ج5 ص 293
[37] سوره مائده آیه 41

منبع: old.ido.ir

 

 





      

 

اعتراض شدید شخصیت پاکستانی به مانع تراشی عربستان در مسیر حجاج ایرانی


 

 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای سیاست خارجی, مراسم حج

 رئیس حزب سیاسی-مذهبی جعمیت علمای پاکستان رفتار عربستان مبنی بر مانع تراشی در مسیر اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج و خودداری ریاض از صدور روادید برای ایرانیان را به شدت محکوم کرد.

 به  گزارش  ایرنا ؛"سید محمد معصوم حسین نقوی" روز گذشته (چهارشنبه) در سخنرانی در همایش دفاع از حرمین شریفین در شهر لاهور، افزود: فریضه حج یکی از ارکان جدایی ناپذیر از دین اسلام است اما این عناصر (سعودی ها)چه کسانی هستند که به خود اجازه می دهند در امور حج سنگ اندازی کنند.


وی تاکید کرد: خانه کعبه و در مجموع حرمین شریفین میراث مشترک امت اسلامی است و ما اجازه نمی دهیم که پادشاهی آل سعود انجام فریضه حج را بر کسی ممنوع کند.


این شخصیت مذهبی اهل تسنن پاکستان ضمن سرزنش رویکرد عربستان برای جلوگیری از عزیمت ایرانیان به حج امسال و مانع تراشی در امر صدور روادید، گفت: آل سعود در حال اجرای توطئه نفاق میان امت اسلامی به رهبری رژیم صهیونیستی است.


وی افزود: نیروهای پلیس عربستان در سال 1366 شمسی نیز حاجیان ایرانی را که علیه اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند، به گلوله بستند و جمع زیادی از آنان را به شهادت رساندند.


رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان گفت: آن دسته از عناصری که به دنبال جلوگیری از انجام فریضه حج هستند، در واقع اجرا کننده توطئه های صهیونیستی هستند.


وی خطاب به حاکمان سعودی تاکید کرد: آل سعود فقط مسئولیت خدمت رسانی به حجاج و تامین امنیت و سلام آنان را بدرستی انجام دهند. آنها لازم نیست خود را صاحب اسلام و سرزمین حجاز را جز دارایی های شخصی خود بدانند.


به گزارش ایرنا به دلیل کارشکنی مسئولان حج عربستان برای جلوگیری از اعزام زائران ایرانی به حج 95 این مهم منجر به برخی واکنش ها از سوی مراجع تقلید و مسئولان کشورمان شد که آنچه در مطالب زیر آمده است اشاره کوچکی به آن است.


آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید پیش تر گفته بود: باید جواب هجمه های عربستان را بدهیم؛ کشورهای مختلف با سعودی ها مشکل دارند؛ باید به عربستان فهماند که مکان های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.


وی در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حج، جریان بسیار مهمی است و رابطه ما رابطه مشترک با همه مسلمانان است که در حج شاهد آن هستیم.


وی اظهارکرد: اختلاف نظر سیاسی چیز خوبی نیست و به پیشرفت کشور ضرر می زند؛ باید مراقب اتحاد در کشور باشیم.


آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز اظهار کرد: عزت اسلام و امنیت مسلمانان باید حفظ شود و تا این گونه نباشد زائران خود را به حج نمی فرستیم.


این مرجع تقلید افزود: هدف ما عزت اسلام است و در شرایط استطاعت، اگر مستطیع، احساس خطر برای عزت و امنیت خود کند، حج، واجب نیست.

** وزیر ارشاد: زمان را از دست داده ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی هاست.


علی جنتی در دیدار با آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید با ارائه گزارش آخرین وضعیت حج تمتع اظهارکرد: از حدود چهار ماه پیش تلاش برآن است تا بحث حج را با سعودی ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیاتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا 2 ماه طول کشید.


وی افزود: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت (گذرنامه ) سیاسی وسائل آنان را تفتیش (بازرسی) کردند.


سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که به دلیل به تدبیری مسئولان سعودی و رخ دادن فاجعه منا 461تن از حجاج کشورمان جان خود را از دست دادند.


فاجعه منا در دوم مهر ماه 1394 و روز عید قربان در مراسم رمی جمرات منجر به کشته شدن حدود هشت هزار حاجی از کشورهای مختلف شد.


سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت روز سه شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: هیات 6 نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است برای انجام دور دوم مذاکرات حج 95 راهی عربستان شوند.


پیش تر هیات ایرانی روز 26 فروردین ماه امسال برای برگزاری دور اول مذاکرات به عربستان سفرکرده بود.

 

 





      

 

تلاش ناموفق داعش برای عضوگیری در خاور دور روسیه


 

 اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,گروه تروریستی داعش

دادستانی استان "ساخالین" در خاور دور روسیه از تلاش ناموفق گروه تروریستی داعش برای عضوگیری در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی دادستانی استان ساخالین روز پنجشنبه اعلام کرد: چند نفر از ساکنان استان ساخالین تحت تبلیغات گروه تروریستی داعش قصد داشتند به این گروه بپیوندند که از تلاش آنها جلوگیری شد.


به نوشته خبرگزاری روسیا سگودنیا، دادستانی استان ساخالین به تعداد افرادی که چنین تلاشی را برای پیوستن به داعش انجام داده اند اشاره نکرده و فقط خاطر نشان کرده است که از خروج آنها از جزیره ساخالین جلوگیری شد.


در گزارش دفتر مطبوعاتی دادستانی استان ساخالین همچنین گفته شده است که سازمان امنیت فدرال روسیه هویت شماری از شهروندان روس را که به داعش پیوسته اند شناسایی کرده و این افراد تحت پیگرد بین المللی اعلام شده اند.


در روسیه فعالیت گروه تروریستی داعش ممنوع اعلام شده و سازمان های امنیتی این کشور به شدت با آن مبارزه می کنند و تا کنون شماری از اعضای این گروه تروریستی دستگیر شده اند.
آخرین مورد چنین دستگیری های تروریستی در روسیه روز دوم خرداد ماه جاری انجام گرفت و عملیات ماموران امنیتی روسیه برای شناسایی عوامل گروه های تروریستی بویژه اعضای داعش در این کشور سبب دستگیری 4 عضو این گروه تکفیری در جمهوری اینگوش شد.


مرکز اطلاع رسانی کمیته ضد تروریستی روسیه در این رابطه اعلام کرد که ماموران امنیتی توانستند شبکه ای از اعضای داعش را در جمهوری اینگوش متلاشی و اعضای آن را بازداشت کنند.


خبرگزاری ایتارتاس نیز نوشت: ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه در عملیات دستگیری این افراد که در منطقه نازران انجام شد، شرکت داشتند.


براساس گزارش اعلام شده، تروریست ها قصد داشتند علیه مقام های دولتی، ماموران امنیتی و مردم در جمهوری مسلمان نشین جمهوری اینگوش در منطقه قفقاز، اقدام های تروریستی انجام دهند.


رییس سازمان امنیت فدرال روسیه نیز یک هفته پیش اعلام کرد که ماموران امنیتی موفق به کشف و خنثی کردن انجام یک رشته عملیات تروریستی شده اند که قرار بود در شهرهای بزرگ این کشور اجرا شود.


آلکساندر بورتنیکوف گفت که در چارچوب اجرای خنثی کردن عملیات تروریستی که با همکاری ماموران امنیتی بلاروس و روسیه صورت گرفت، یک شهروند این کشور که تحت پیگرد بین المللی قرار داشت و اعلام شده بود در فعالیت های تروریستی در سوریه شرکت داشته، بازداشت شده است.


این سازمان سه هفته پیش نیز اعلام کرد سه داعشی که با ورود از تاجیکستان قصد داشتند در مسکو اعمال تروریستی انجام دهند، دستگیر شدند.


از سوی دیگر، برخی شهروندان روسیه بیشتر از منطقه قفقاز بویژه جمهوری چچن در صفوف گروه های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه حضور دارند و حتی واحدی از تروریست های چچنی که به «الشیشانی» شهرت دارند، در سوریه فعالیت می کند.

 





      

 

دولت آمریکا: شرکت‌ها از ترس فساد مالی به ایران نمی‌روند نه از ترس تحریم‌ها


 

 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای سیاست  خارجی,تجارت  با ایران

آمریکا «دیگر دسترسی ایران به اموالش را مسدود نکرده و هیچ کشوری را هم به چنین کاری تشویق نمی‌کند».

معاون وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که این کشور هیچ سدی برای تجارت قانونی با ایران ایجاد نمی‌کند.
 
به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، آدام ژوبین، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم ابراز اطمینان کرد که از زمان کاهش تحریم‌ها علیه ایران، این کشور توانسته است حساب‌های جدید بانکی در سراسر جهان باز کند، به میلیاردها دلار از دارایی‌های خود دست یابد و صادرات نفت خود به اروپا را به میزان نصف دوره تحریم‌ها افزایش دهد.
 
ژوبین همچنین با اعلام اینکه آمریکا «دیگر دسترسی ایران به اموالش را مسدود نکرده و هیچ کشوری را هم به چنین کاری تشویق نمی‌کند»، افزود: اگر این کار را بکنیم، انگیزه ایران برای اجرای مفاد توافق کاهش می‌یابد و چنین امری به اعتبار ما در عرصه بین‌المللی لطمه خواهد زد.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، نگرانی شرکت‌ها و بانک‌های غربی از معامله با ایران به دلیل تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و سیاست های مخرب منطقه‌ای این کشور گفت: شرکت‌های خارجی بیشتر از فساد در ایران نگرانند و این ایران است که باید با انجام اصلاحات مشخص، فضای امنی را برای تجارت فراهم کند.»
 
با وجود اینکه مقام‌های دولتی آمریکا در هفته‌های گذشته اعلام کرده اند که مانعی را در برابر تجارت شرکت‌های خارجی با ایران ایجاد نخواهند کرد، اما ایران کماکان امکان معاملات دلاری را ندارد.

آدام ژوبین روز چهارشنبه بار دیگر با تاکید بر ممنوعیت کلیه مراودات تجاری میان اشخاص آمریکایی و ایران گفت: «ایالات متحده هیچ قولی به ایران برای دسترسی به سیستم مالی آمریکا نداده و هیچ اراده ای هم برای این کار ندارد.»
 
هفته گذشته ایالات متحده آمریکا، فرانسه آلمان و بریتانیا بیانیه‌ای را برای تشویق بانک‌ها و شرکت‌های تجاری به ورود به بازار ایران صادر کردند.

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه خواستار اقدام عملی غرب برای استفاده ایران از منافع برجام شد.

با وجود ایفای تعهدات مندرج در برجام از سوی ایران و لغو یا تعلیق بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه علیه تهران، بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی کماکان از ورود به بازار این کشور اجتناب می‌کنند.

 این نهادها، عمدتا نگرانی از مواجهه با تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران را به عنوان دلیل عدم معامله با این کشور توصیف می‌کنند.

 

 





      
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >