سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غسلهای واجب ویژه دختران

 

 

غسلهاى واجب هفت غسل هستند. یکى از آنها ((غسل حیض)) است.

غسل حیض:

1- حیض خونى است که غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود, و زن را در موقع دیدن خون حیض حائض مى گویند.

2- خون حیض (1) در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و رنگ آن (2) سرخ مایل به سیاهى یا سرخ تیره است و با فشار و کمى سوزش بیرون مىآید.

3- مدت حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نمى شود, و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد حیض نیست .(3

4- باید (4) سه روز اول حیض پست سر هم باشد, پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند حیض نیست.

 

 

توجه

هنگامى که خون حیض بیرون مىآید, دختر و یا زن در حالت ((رِگل)) یا ((عادت ماهانه)) و یا ((پِریود)) به سر مى برد. پس از آنکه دختران از عادت ماهانه و خون حیض پاک شدند, باید براى کارهایى مانند نماز که نیاز به طهارت و پاکیزگى داند غسل کنند و وضو هم بگیرند.

نمازهاى یومیه اى (5) که زن در حال حیض نخوانده قض ندارد, ولى روزه هاى واجب را باید قضا نماید.

 

چیزهایى که بر حائض حرام است

چند چیز بر حائض حرام است. برخى از آن ها عبارتند از:

اول: رساندن جایى از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و اسامى مبارکه پیامبران و امامان (6)علیهم السلام که بنابر احتیاط واجب(7) حکم اسم خدا را دارد. (8)

دوم: رفتن در مسجد الحرام (در مکه) و مسجد پیغمبر صلى الله على و اله (در مدینه) (9) اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.(10)

سوم: توقف (11) در مساجد دیگر, ولى اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود, یا براى برداشتن چیزى برود (12) مانعى ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند.(13)

چهارم: (14) گذاشتن چیزى در مسجد.(15)

پنجم: خواندن (16) سوره اى که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است:

 

اول: سوره سى و دوم قرآن (,, (=الف, لام, میم, تنزیل یا همان سوره سجده)).

دوم: سوره چهل و یکى (حم سجده (=حائ, میم, سجده یا همان سوره فصلت)).

سوم: سوره پنجاه و سوم (و النجم (یا همان سوره نجم)). و اگر یک حرف (17) از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.

 

ششم: عبادتهایى که مانند نماز باید ب وضو یا غسل یا تیمم به جا آورده شود, (18) ولى به جا آوردن عبادتهایى که وضو و غسل و تیمم براى آن ها لازم نیست, مانند نماز میت مانعى ندارد .

 

براى دانستن موارد دیگر به رساله ی توضیح المسائل مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

1- زنجانى: خون حیض در بیشتر اوقات, زیاد و گرم و تازه و رنگ آن سیاه یا سرخ تیره است و با فشار و سوزش بیرون مىآید.

2- بهجت: رنگ آن سرح مایل به سیاه یا سرخ است.تبریزى: رنگ آن سیاه یا سرخ است. مکارم: رنگ آن تیره یا سرخ است.

3- زنجانى: و مراد از روز در اینجا مدت 24 ساعت است, نه روز در مقابل شب .

4- زنجانى: در این مسائله توضیح مفصلى دارند که مقلدان ایشان به مسائله 447 رساله شان مراجعه کنند.

5- نمازهاى یومیه, نمازهاى شبانه روزى که در پنج نوبت صبح, ظهر, عصر, مغرب, عش خوانده مى شود.

6- بهجت: و اسم حضرت زهرا 3 به طورى که در وضو گفته شد

7- تبریزى: قید (احتیاط واجب) را ندارد, بلکه تمام مسائله به صورت فتواست.

8- زنجانى: رساندن جایى از بدن خود به خط قرآن و بنا بر احتیاط به اسم خدا و صفات خاصهئ او (مانند رحمان) به هر لغت که باشد, مگر پولى که بر آن, نام خدا نوشته شده باشد که دست زدن به آن اشکال ندارد, و احتیاط مستحب آن است که به اسم پیغمبران و امامان و حضرت زهر علیه السلام نیز نرساند.

9- زنجانى: و حرم امامان علیهم السلام... و مراد از حرم امامان محوطه اى است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنه ها.

10- بهجت: و همچنین داخل شدن به آنجا براى برداشتن چیزى بنا بر احوَط .

11- زنجانى: داخل شدن در مساجد دیگر مگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.

12- تبریزى: عبارت (براى برداشتن چیزى برود) را ندارد .

13- بهجت: بلکه (در حرم امامان) عبور نیز ننماید و همچنین در رواقها(ى حرم).

14- مکارم: داخل شدن در مسحد براى گذاشتن چیزى در آن.

15- تبریزى: یا داخل شدن در آن براى برداشتن چیزى.

16- تبریزى: خواندن هر یک از آیات سجده واجب .مکارم: خواندن یکى از آیات سجده, ولى خواندن غیر آیه سجده از سورهئ سجده مانعى ندارد. زنجانى: خواندن هر یک از آیات سجدهئ واجب و آن در چهار سوره است:

اول: سوره 32, آیه ;15

دوم: سوره 41, آیه 37 ;

سوم: سوره 53, آیه آخر ;

چهارم: سوره 96, آیه آخر. بلکه بنا بر احتیاط خواند آیات دیگر یا قسمتى از یک آیه سوره سحده نیز جایز نیست.

 

17- بهجت: اگر یک کلمه از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.

18- زنجانى: و در مدتى که حائض مى باشد یا محکوم به حائض بودن مى باشد, اگر عبادتى - ولَو رَجائَ - به جا آورد معصیت کرده است.

 





      

غسلهای مستحب کدامند؟

 

وقت غسل جمعه،  از اذان صبح تا ظهر جمعه است

غسل های واجب هفت تاست: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی که به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود.


سوال: آیا اگر کسی قبل از وقت نماز، غسل جنابت را به نیت غسل واجب انجام دهد، صحیح است؟


شرح پرسش: گفته می شود، انجام غسل جنابت قبل از وقت نماز، مستحب است. حال اگر کسی قبل از وقت نماز، غسل جنابت را به نیت غسل واجب انجام دهد، تکلیف چیست؟ آیا می تواند بدون وضو نماز بخواند؟ اگر حکم را نمی دانسته چطور؟ آیا باید دوباره غسل کرد؟ آیا نمازی که خوانده صحیح است؟


در فرض سؤال، بر اساس نظر بیشتر فقها غسلها صحیح و نمازهایی که بدون وضو خوانده شده نیز صحیح است، ولی برخی از مراجع (آیة الله نوری همدانی و مکارم شیرازی دام ظلهما) در صورتی این غسل و نماز را صحیح شمرده اند که به نیت استحباب یا مطلق تحصیل طهارت و انجام وظیفه واقعی باشد. البته اگر به نیت وجوب هم بوده، ولی فرد، نماز قضا بر عهده داشته باشد، از بابت وجوب این نماز قضا، می توان آن غسل را صحیح دانست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال اشکالی ندارد و غسل صحیح است و غسل مذکور نیز کفایت از وضو می کند.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.


حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
نمازهای قبلی صحیح می باشد ولی از این به بعد رعایت نماید و قبل از وقت نماز به نیت مستحب به جا آورد. تمام غسلهای واجب و همچنین غسلهای مستحبی که با دلیل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهای قدر و مانند آن) کفایت از وضو می کند. ضمن اینکه وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است.


حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
چنانچه به نیت مطلق تحصیل طهارت و یا مطلق ازاله حدث باشد مانعی ندارد، در غیر این صورت اگر قبل از دخول در وقت به قصد وجوب، غسل یا وضو بگیرد اشکال دارد.


حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال اگر منظور واقعی او امتثال امر و آنچه در این حال مطلوب است بوده و قصد وجوب از باب خطا در تطبیق بوده غسل صحیح است و اگر قصد وجوب به عنوان تقیید بوده یعنی بالخصوص مورد توجه و عنایت او بوده در این صورت نیز چنانچه نماز قضای یقینی بر ذمه داشته غسل و نماز هر دو صحیح است و اگر علم به عدم قضا یقینی در ذمه داشته و با این حال قصد خصوص وجوب کرده غسل و نماز را باید اعاده کند و در جمیع حالات مذکوره احوط و اولی اعاده غسل و نماز است.


سوال: آیا غیر از غسل های واجبی که بر ذمه ی مکلفین است، غسل دیگری هم داریم؟

جواب: بلی غسل های مستحب در شرع اسلام بسیار است و از آن جمله می توان غسل های زیر را برشمرد:


1. غسل جمعه، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر.
2. غسل روز عید فطر و عید قربان، و وقت آن از اذان صبح است تا غروب.
3. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شب های فرد آن، و وقت آن تمام شب است.

4. غسل شب عید فطر، و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح.
5. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
6. غسل روز هشتم و نهم ذی الحجه.
7. غسل روز بیست و چهارم ذی الحجه.
8. غسل روز عید غدیر.
9. غسل دادن بچه ای که تازه به دنیا آمده.
10. غسل روز عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذی القعده.
11. غسل کسی که در حال مستی خوابیده.
12. غسل زنی که برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال کرده است.
13. غسل کسی که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده، در صورتی که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
14. غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده اند رسانده.
15. غسل کسی که برای تماشای دار آویخته رفته و او را دیده باشد. و...
 (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م644)

سوال: آیا چند غسل مستحب را می شود با هم انجام داد؟
جواب: به نیت همه ی اغسال، یک غسل به جا آورد کافی است. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، س154)

سوال: بعد از غسلی که انجام داده ام و لباس هایم را پوشیده ام متوجه لکه خونی در اثر خراشی بر روی دست خود شده ام، مقدار خون کم است وظیفه چیست؟
جواب: اگر خون قبل از غسل بوده و هنوز باقی مانده است، به جهت نجس بودن محل، غسل او صحیح نیست و اگر بعد از تمام شدن غسل خون آمده است غسل صحیح است لکن هر کجای دست و یا لباس که با رطوبت مسریه به محل خون رسیده است نجس می باشد و باید آن را آب کشید. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1, ص60, س129)

سوال: اگر کسی به حمام رود و مفصلاً خود را شستشو نماید آیا لازم است غسل هم بکند؟
 جواب: شستشوی بدن بدون انجام غسل به ترتیب خاص کفایت از غسل نمی کند. (استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س112 با تغییر عبارت)

سوال: غسل های واجب را بیان کنید؟
 جواب: غسل های واجب هفت تاست: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی که به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص221).

منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت اندیشه قم
استفتائات امام خمینی (ره) ج 1
توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1
 تبیان

 

 





      

بیانیه مشترک ظریف- موگرینی/ روز اجرای برجام فرا رسید

یکشنبه, 27 دی 1394 00:56

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در وین قرائت شد؛
بیانیه مشترک ظریف- موگرینی/ روز اجرای برجام فرا رسید

ما به نظارت و مراقبت بر اجرای موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد ادامه خواهیم داد.

با حضور محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در مقر سازمان ملل در وین، بیانیه ایران و کشورهای 1+5 در خصوص اعلام روز اجرای برجام قرائت شد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)،   1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.

 

اخبار سیاست خارجی - مهر

 





      

سلام
لنا عباسک یا زینب




ما را ز خاندان کرم آفریده‌اند

یک موج از تلاطم یم آفریده‌اند

ما را فدائیان پسرهای فاطمه

ما را شهید میر و علم آفریده‌اند

ما را به اعتبار عنایات فاطمه

گریه کنان حضرت غم آفریده‌اند

بهر بریدن سر اولاد عمروعاص

در جان ما غرور و غژم آفریده‌اند

هر یک ز ما حریف دو صد لشکر یزید !

زین روز شیعه عده کم آفریده‌اند

دجال ها و حرمله ها را مهاجم و ...

... ما را " مدافعان حرم " آفریده‌اند

...

سید علی خامنه ای پیر عشق گفت

" فریاد را علیه ستم آفریده اند " 





      

تصاویر منتشرنشده از مدافع حرم «تخریب‌چی»


به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «علی شاه سنایی» به سال 1364 در «اصفهان» متولد شد. وی از رزمنده‌گانِ پاسدارِ «لشکر 14 امام حسین(صلوات الله علیه)» بود که داوطلبانه برای دفاع از حرم بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)عازم سوریه شد و در نخستین روز از دی ماه سال جاری، طی نبرد با «مزدوران سعودی» و «پیروان اسلام آمریکایی» بال در بال ملائک گشود.

آن چه پیش رو دارید، تصاویری است منتشر نشده از شهید «علی شاه سنایی» که اختصاصا در اختیار پایگاه مشرق قرار گرفته است:

روحمان با یادش شاد
هدیه به روح بلندپروازش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


تصاویر منتشر نشده از مدافع حرم «تخریب‌چی»

 

 





      

شهادت سه بسیجی تهرانی در سوریه + عکس

 

خبر شهادت چند تن دیگر از شهدای ایرانی مدافع حرم اعلام شد.

شهیدان «علیرضا مرادی»، مرتضی کریمی» و «حسین امیدواری» در روزهای اخیر در نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه به فیض شهادت نائل آمدند.

این سه شهید از اعضای گردان امام علی(ع) بسیج استان تهران بودند که پیکرهای مطهرشان طی روزهای آتی در این استان تشییع خواهد شد.

زمان و مکان تشییع و مراسم بزرگداشت این شهدای دلاور متعاقبا اعلام خواهد شد.

.

 

 





      

دستور و نظر قرآن درباره ارتباط دختر و پسر

 

به گزارش ایران ناز یکی از مسائل مهمی که ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول ساخته است موضوع ارتباط با جنس مخالف است. سؤالی که این گروه مطرح می کنند این است که چه اشکال دارد، یک نفر با جنس مخالف معاشرت و دوستی داشته باشد؟ خصوصاً زمانی که این ارتباط پاک و در حد یک گفتگوی صمیمانه و بیرون رفتن، شام خوردن یا تفریح کردن باشد، چرا اسلام باید این چنین رابطه ای را محدود و ممنوع نماید! در این متن سعی داریم به شکلی به این پرسش پاسخ دهیم.

 

ارتباط با جنس مخالف نیاز اساسی انسان
یکی از انگیزه های مهم برای ایجاد رابطه با جنس مخالف پاسخ گویی به نیازهای روحی و عاطفی و غریزی است. یعنی ساختار وجودی انسان به گونه ای طراحی شده است که در مقطعی از دوران زندگی خود به طور جدی احساس نیاز به جنس مخالف می نماید. تلاطم و التهاب درونی او تنها با گفتگو، معاشرت، همنشینی و ایجاد رابطه با جنس مخالف آرام می گیرد. احساس نیاز عاطفی به جنس مخالف تنها به این موارد خلاصه نمی شود چرا که قوه و نیروی جدی تری به نام قوای شهوانی و جنسی نیاز این ارتباط را دو چندان می سازد.

 

نسخه قرآن برای ارتباط دختر و پسر
با نگاه به آموزه های زیبای اسلامی به خوبی می توان جواب این نیاز اساسی را مشاهده نمود. ولی باید به یاد داشت دارو و نسخه ای که اسلام و آموزه های وحیانی آن، به این نیاز مبرم پیشنهاد می کند یک داروی مقطعی و بی تأثیر نیست، بلکه نسخه ای کارآمد و اثر بخش است. آموزه های وحیانی با تقویت نهاد خانواده و باز نگه داشتن مسیر ازدواج شرعی به این نیاز اساسی افراد پاسخ مثبت داده و آنها را متوجه زندگی مشترک و حیات طیبه نموده است. حیات طیبه ای که برای انسان آرامش و آسایش دو گیتی را به ارمغان می آورد. خداوند متعال در این خصوص می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون؛ [روم،21] و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید. تا به ایشان آرامش یابید، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. در این عبرتهایی است برای مردمی که تفکر می کنند».

 

تجویز دوست دختر و دوست پسر ممنوع
بعضی از روشن فکر نمایان در دنیای مدرن برای دست یابی جوانان به آرامش و لذت نسخه بسیار خطرناک و شیطانی را تجویز می نمایند. رها کردن جوان در یک بستر آزاد و بدون قواعد و قوانین دینی و اخلاقی موضوعی است که می تواند نه تنها آرامش و لذت را برای انسان به ارمغان نداشته باشد بلکه زمینه برای مشکلات فراوان روحی و روانی را به بار داشته باشد. از این رو خداوند متعال خط بطلانی به این نسخه شیطانی کشیده و می فرماید: «وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ؛ [نساء/25] و نه دوست پنهانی بگیرند».

 

شرایط ارتباط با جنس مخالف از نگاه قرآن
بر خلاف تصور و نظر کسانی که برداشت های سخت و افراطی خود را به مبانی اسلامی نسبت می دهند. آموزه های اسلامی هیچگاه افراد را به افراط و تفریط سوق نداده است؛ بلکه افراد را بر پایه و اساس تعادل و میانه روی به سوی کمال و سعادت رهنمود ساخته است. شاید بعضی افراد بسیار دوست داشته باشند که جامعه زنان را در چارچوب منازل آجری محبوس نمایند و آنان را به دور از زندگی اجتماعی نگهدارند. تا اینکه ایشان از آسیب ارتباط با جنس مخالف در امان نگهدارند. ولی با اندک نگاهی متوجه خواهیم شد اولین کسی که با این رویه افراطی برخورد نماید جامعه زنان خواهند بود. با این توضیح با تأمل در آموزه های اسلامی می توان چارچوب مشخصی برای این ارتباط تعریف نمود.

 

1-رعایت حریم حیا و عفت در ارتباطات اجتماعی
اولین و زیباترین شاخص و مؤلفه ای که فرهنگ قرآن برای روابط اجتماعی دو جنس مخالف معرفی می نماید، رعایت حریم حیا و عفت است. عفت و پاکدامنی یکی از ارزشمندترین صفات اخلاقی ست که همچون سدی محکم در برابر طغیان امیال جنسی و زیاده روی در شهوت پرستی انسان را مصون نگه می دارد. این ویژگی اخلاقی یکی مهمترین شاخص های اخلاقی روابط اجتماعی است که در قرآن نیز به آن توجه خاص شده است. در سوره مبارک قصص خداوند متعال در خصوص چگونگی ارتباط دختران حضرت شعیب (علیه السلام) با حضرت موسی (علیه السلام) می فرماید:

 

«فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَی اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا؛ [قصص/25] پس یکی از آن دو زن که با شرم و آزرم راه می رفت نزد او آمد، گفت: پدرم تو را می خواند تا تو را مزد آنکه برای ما آب دادی بدهد».

 

ویل دورانت تمدن شناس معروف در این خصوص می نویسد: زنان بی شرم، جز در لحظاتی زودگذر برای مردان جذاب نیستند.... مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیا می باشند. و بدون آنکه بدانند حس می کنند که این خودداری ظریفانه (حیا و عفاف) از یک لطف و رقت عالی خبر می دهد. [1]

 

ویل دورانت تمدن شناس معروف در این خصوص می نویسد: زنان بی شرم، جز در لحظاتی زودگذر برای مردان جذاب نیستند.... مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیا می باشند و بدون آنکه بدانند حس می کنندکه این خودداری ظریفانه (حیا و عفاف) از یک لطف و رقت عالی خبر می دهد.

 

2-حفظ حدود شرعی و اسلامی
هر چند از آموزه های دینی حرمت و ممنوعیت کامل ارتباط با جنس مخالف استفاده نمی شود ولی به طور قطع و یقین برای آن ضوابط روشن و بازدارنده تعریف نموده است؛ تا اینکه این ارتباط اجتماعی از خطرات احتمالی مصون نگه داشته شود. به همین جهت در شرع مقدس ارتباط بین دو جنس مخالف نباید بر اساس خواسته های شهوانی پایه ریزی شده باشد. اگر دختر و پسری مجبور هستند بر اساس ضرورت کاری، تحصیلی و یا اجتماعی با جنس مخالف ارتباط داشته باشند، نباید این رابطه توأم با نگاه های بر خواسته از امیال نفسانی، و یا با شوخی های تحرک آمیز باشد، دختران می بایست حجاب اسلامی را رعایت نمایند و از تن آرایی و عشوه گری خودداری نمایند.[2]

 

3- بی توجهی به هوای نفس و توجه به دشمن بیرونی
سومین مؤلفه و شاخصی که لازمه روابط با جنس مخالف است موضوع دشمن شناسی است. به عبارتی دیگر هر انسانی به خوبی می داند که در مسیر سیر و کمال خود با دشمنان بیرونی و همچون شیاطین جن و انس و دشمن خطرناک درونی همچون هوای نفس مواجه است. غفلت از دشمن خطرناکی همچون هوای نفس می تواند او را به ورطه هلاکت و نابوی کشاند علاوه بر تمایلات زیاده طلبانه نفسانی می بایست قوای شیطان را نیز مزید بر علت دانست. بهترین مصداق قرآنی این شاخص عدم اعتماد به نفس حضرت یوسف (علیه السلام) است که در ارتباط با زلیخا بیان شده است: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیم [یوسف/53].

 

عواقب سوء نسخه های شیطانی
کسانی که برای نجات جوانان از غلیان مرگبار شهوات جنسی، دوستی های خیابانی را تجویز می نمایند بسیار خوب می دانند که این چنین پیشنهادی نه تنها موجب اطفاء شهوات و نجات آنان نخواهد بود بلکه زمینه ای برای غرق شدن در تمایلات جنسی بیشتر را فراهم می نماید. به طور کل از آنجایی که جنس دختران از عواطف و احساسات بیشتری برخوردارند بیشترین آسیب را متحمل می شوند. به طور خلاصه می توان معایب این ارتباط را این چنین برشمرد:

 

1- از بین رفتن کرامت انسانی و غرق شدن در منجلاب و گرداب شهوات، 2- کاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب درونی، 3-تنوع طلبی، 4- آلوده شدن به گناه و عذاب اخروی. 5-تنزل موقعیت اجتماعی، 6- محیا شدن زمینه های ازدواج ناموفق در آینده.[3]

 

سخن آخر
جوانانی که پیش از ازدواج، با جنس مخالف رابطه دوستی دارند، تمایل هوس بازانه در ایشان قوت یافته به طوری که حتی پس از ازدواج نیز این روحیه تنوع طلبانه، روانشان را آزار می دهد. چه بسیار افرادی که به خاطر این نقص روحی و روانی حتی در زندگی مشترک نیز به خاطر لگد مال کردن حریم های الهی به گناه سابق خود بازگشته و زندگی مشترک خود را در معرض فروپاشی قرار می دهند. [4]

 

===============================

پی نوشت ها:
[1]. جوانان و ارتباط، ابو القاسم مقیمی حاجی، تحقیق و پژوهش مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علیمه، به نقل از لذات فلسفه، ص 129.
[2].جوانی فصل شکفتن، دکترعلی احمد پناهی (روانشناس اسلامی) نشر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، 1388، ص 224.
[3]. همان.
[4]. ر.ک: همان، ص 221

 

 





      
<   <<   56   57   58   59   60   >>   >